Pages - Menu

25 Nov 2013

Hampir Sebulan Hilang!





Diam tak diam hampir sebulan aku tak jengok lansung blog aku ini.Bukan sudah bosan atau sudah malas cuma perlu berehat sekejap.Berehat bukan kerana penat bekerja tetapi penat berjalan makan angin.Aku bila makan angin memang tidak akan buka atau ingat tentang segala macam benda2 yang merasuk fikiran aku.Semua perkara yang boleh buat kita duduk dan tidak bergerak2.

Depan Tv depan laptop depan panggung wayang depan pusat beli belah depan makwe orang lain!

Rancangan cuma satu minggu mahu pusing2 sekeliling negara2 jiran tetapi sebaliknya yang berlaku apabila kita berjumpa dengan orang yang sekepala kita dan gila maka segala yang dirancang menjadi tunggang langgang.Kawan yang aku kenali dan temui bukan orang sini tapi orang luar.Tidak tahu bagaimana kami boleh jadi sangat kamcing bagai.Cuma yang sedihnya aku tidak merakam walau satu gambar pun kemana aku pergi.Itu memang peel aku yang aku sendiri tidak fahami.Bukan aku sahaja tetapi kawan aku itu juga sama.Dia juga sama macam aku benci dengan segala macam benda yang boleh buat kita terganggu untuk bersendirian.Benda2 itu semua boleh buat kita jadi pening dan seram.

Oleh kerana aku masih lagi terlalu penat maka aku menulis sepintas lalu sahaja nanti esok lusa aku tulis apa yang patut2 ok!

chow!

30 Oct 2013

Keperluan atau Pilihan



Hari ini ramai diantara kita semakin keliru diantara keperluan dan pilihan.Semuanya dipukul sama rata walaupun sedar betapa besar akan perbezaannya,Namun seperti biasa sentiasa ada jawapan yang berupa alasan sebagai satu perlindungan.Semua ini berlaku apabila kita sudah melupai akan kenikmatan dari kesejahteraan yang sedang kita miliki dan nikmati pada hari ini.Siapa yang mahu dipersalahkan maka itu juga harus dijawap sendiri oleh tuan punya badan.

Entah tidak tahu mengapa semua ini berlaku.Semakin mahu di perjelaskan dan cuba difahamkan maka dengan segera juga mereka cuba memekakkan teliga dan menafikan.

Semua berhak berkata apa sahaja dan berhak juga mengata dan terus juga tidak berpuashati tetapi harus disedari semua ini ada batas dan sempadannya.Mana mungkin semua ini harus diberikan dan diterima dengan percuma.Mahu buang tahi dan buang segala macam yang kotor2 pun harus ada harganya.Tiada yang percuma pada hari ini.Segala2nya adalah duit dan jika tiada duit mana mungkin akan mendapat segalanya.Mereka yang bekerja di rumah Allah juga tiada yang sudi memberikan khidmat secara percuma!

Kalau itu juga masih tidak faham dan tak mahu faham......baik pergi mati!

Mati pun susah juga pada hari ini.Semua kena bayar bang....mana ada yang percuma lagi sekarang.Kita orang Islam mungkin bernasib baik kerana kos kematian tidaklah terlalu nak mati bila mahu membuat pembayaran.Kalau yang kafir yang percaya siapa yang menpunyai kubur paling tinggi yang konon paling dekat dengan syurga ...cuba tanya berapa kos yang harus mereka bayar?

Kalah harga rumah banglow!

Oleh itu harus difahami apa itu pilihan dan apa itu keperluan.Keperluan ialah sesuatu yang harus kita miliki dan tidak dapat kita elakkan lagi.Jika tiada sesuatu yang berupa keperluan maka kita mungkin tidak dapat menjadi manusia yang sehampir sempurna kehidupannya.Lebih kurang maksud ialah kita tiada pilihan mahu atau tidak kita harus memilikinya.Maka pilihan pula ialah sesuatu yang kita mampu miliki dan kuasai hanya dengan sedikit kebijaksanaan.Jika kita tidak memilih kita yang akan merasai buruk atau baiknya.Itu hak kita memilih atau tidak memilih kerana kita tahu apa akibat dari pilihan yang kita buat.Orang kata sendiri pilih sendiri tanggung lah!

Cuma yang sedihnya pada hari ini ramai yang keliru apabila berdepan dengan keperluan dan pilihan.Bila dengan sengaja menyalahkan orang lain atas segala yang berlaku pada hari ini.Padahal semuanya terletak didalam tangan kita sendiri.Setiap keperluan yang wajip kita miliki pada hari ini sebenarnya telah diberikan banyak kelonggaran di mana kita sebenarnya mampu membuat pilihan.Tiada siapa yang paksa atau mengarahkan kita.Kita suka kita buat dan kalau tidak suka kita boleh biarkan sahaja.

Tepuk dada tanya selera.

Contoh...Harga minyak naik kita mulai marah2.Kita mulai melobi di serata tempat yang kita singgah dan mengata itu ini.Kita hentam mereka kita kutuk mereka hinggakan sampai hilang suara kerana terlalu banyak bercakap.Kenyataan ini bukan ditujukan kepada pemimpin pembangkang.Mereka pro dan itu kerja dan tanggung jawap mereka.Maka mereka dikecualikan.Ini untuk mereka yang bukan ada apa2 pun dengan sesiapa.Tiada ahli tiada parti cuma memang suka cari pasal dengan sesiapa sahaja.

Harga minyak naik marah...tapi mampu beli kereta harga yang berpuluh ribu.Gaji tidak sampai pun 3000 tapi ada hati mahu pakai kereta yang berpuluh ribu.Minyak naik cuma 20sen dah bising.Kereta keperluan ke atau pilihan pada hari ini? Siapa yang paksa beli?

Kalau sudah tahu awak itu kurang mampu jangan lah mengatal beli kereta yang berpuluh ribu.Gunakanlah kuasa pilihan yang kita miliki.Beli kereta yang kecil dan sudah terpakai.Tidak mampu juga beli sahaja motor.Tidak mampu lagi naiklah perkhidmatan awam yang ada.Tidak puas hati lagi cuba tanya dengan pendatang asing yang halal juga yang haram kenapa datang Malaysia sibuk2 kat sini?

Faham atau tidak sekarang?

Kerajaan hari ini atau kerajaan yang lain semuanya sama sahaja nanti.Mana mungkin diberikan percuma.Lagi berjuta rakyat seberang sana turun kemari ialah semuanya percuma kan.

Kita jangan taksub sangat dengan apa yang kita dengar dan baca.Semua itu ada harga yang perlu dibayar nanti kalau tercapai dan termakbul.Jika tanya aku jawapan yang aku berikan adalah semua ini bukan milik kita ini milik dia.So relax jangan nak iya2 sangat.Kita ikuti apa yang disuruh dan jauhi apa yang dilarang.Kita perlu takut ke dengan sesiapa sekarang apabila kita tahu siapa yang perlu kita akur.Semua tempat kalau kita pergi ada undang2nya.Tiada yang bebas melata dan sesuka hati buat apa sahaja.

Kehidupan ini adalah satu keperluan yang telah diberikan pilihan.

Malas mahu menulis lagi tentang manusia yang tidak cukup2 dan habis2 mengutuk itu ini.Semuanya pada dia adalah tidak betul dan salah.Cukup2 dan sudah2lah.Mari kita angkat umat ini lebih tinggi lagi dengan akal yang diberikan dan gunakan secara bijaksana.Bosan bila ada akal tapi berfikiran ala binatang!

chow!

24 Oct 2013

Pandangan Ini Pendapat Itu





Pendapat dan pandangan kita bukan selalunya sama masing2 mempunyai sebab dan alasan tertentu.Bila keadaan ini berlaku adakalanya kita seperti kurang selesa dan tidak berminat untuk lebih lama lagi dengan orang yang kita temui.Kita mungkin rasakan yang dia bukan lawan untuk kita bercakap.Bukan baik untuk kita jadikan kawan untuk satu2 perbualan kerana pendapat dan pandangan yang agak berbeza dengan kita.

Tidak semua orang mampu untuk terima kritikan dan pandangan yang berbeza.

Secara semulajadinya apabila ada bangkangan atau pendapat yang berbeza secara segera kita memang akan terasa kurang selesa.Kita rasakan apa yang dia katakan dan apa yang kita katakan adalah sesuatu yang bukan boleh diterima pakai oleh kita atau juga dia.Ini kadangkala boleh membuatkan hubungan kita akan jadi kurang mesra cuma kerana kita tidak mempunyai pendapat yang serupa.

Bila ini terjadi semua yang sebelum ini nampak mesra akan bertukar jadi seperti agak celaka.Semua perkara yang bukan2 tiba-tiba akan muncul.Dahulu sebelum berlaku situasi ini kita sangat bertimbangrasa dan mempunyai sikap yang sangat tolenrasi tetapi dek kerana satu isu yang kita mempunyai pendapat dan pandangan yang berbeza kita menjadi tidak gembira dan mulai ada rasa sakit hati dengan orang yang sebelum ini kita sangat senangi untuk bergaul bersama.

Perlahan2 kita mulai menjauhkan diri kita dari dia.

Perkara berbeza pendapat dan pandangan ini jika kita tidak bijak tangani ianya bakal memberi kita impak yang sangat maksima yang kita sendiri tidak sangka.Kita fikir ini mungkin sementara tetapi dia tidak begitu malahan beranggapan ini adalah sesuatu yang amat serius dan bukan jenaka.Bila timbul perkara sebegini kita atau dia mulai terasa bersalah dan menyesali dengan apa yang telah berlaku.

Semua ini adakalanya berlaku tanpa dirancang.Ianya berlaku secara spontan dan secara tidak sengaja apabila salah seorang dari kita telah hilang kawalan emosinya.Kita beriya2 memberikan hujah dan alasan2 yang kukuh terhadap apa yang sedang kita bincangkan.Kita mungkin terlepas pandang atau mungkin juga terlepas cakap akan sesuatu yang mungkin mengusik hati kecil orang yang kita hadapi.Ialah adakalanya apabila kita terlalu ghairah bila bercakap kita mungkin terlupa sesuatu.Kita terlupa guna akal dengan cermat bila memberikan sesuatu pendapat dan pandangan.Secara diam2 dia kecil hati dengan kita.

Tahu2 dia angkat kaki lambung dan membiarkan kita tersentap seorang2 disitu.

Ini boleh berlaku dengan sesiapa sahaja.Semua orang boleh terbabit dalam hal2 begini.Kita mungkin berhadapan dengan orang tua kita dengan adik beradik kita dan juga rakan2 kita.Bila kita mulai sedikit dewasa kita merasakan kita berhak untuk memberikan pendapat dan pandangan pada satu2 isu yang sedang diketengahkan.Cuma yang tidak baiknya ialah apabila kita kurang bijak mengawal setiap apa yang kita perkatakan.Kita kurang cermat apabila mengunakan ayat2 atau juga perkataan.Suara kita mungkin sedikit tinggi dan kasar bila bercakap.Mata kita dan bahasa badan kita memberikan rasa kurang selesa kepada sesiapa yang melihatnya.

Kita bukan mahu memberikan pandangan tetapi kita seperti mahu membuat tendangan penalti.

Akhirnya apabila semua sudah selesai dan masing2 membuat haluan sendiri dengan arah yang berlainan maka barulah kita perasan yang kita mungkin sudah keterlaluan dalam memberikan pendapat dan pandagan.Mulai kita sedar bahawa kita secara tidak sengaja telah menyakiti hati seseorang yang selama ini mungkin kita sangat sayangi dan cintai.Cuma kerana satu isu yang mungkin remeh kita telah kehilangan seseorang.Kalau kita bernasib baik mungkin kita atau dia akan bermaafan dan melupakan segalanya.Anggap itu semua satu perkara yang baik untuk difikirkan dan demi kebaikan bersama.

Jika sebaliknya kita telah mencipta satu lagi musuh baru.Jika nasib kita kurang baik mungkin itu musuh kita yang sangat kita takuti selama ini yang kita tunggu2kan.Pernah dengar kawan jadi lawan? Kawan makan kawan?

Perkara ini memang nampak seperti tidak ada apa2 yang buruk.Percayalah kerana perkara berbeza pandangan inilah yang telah membuatkan umat yang paling ramai didunia ini sekarang sedang berperang sesama sendiri.Tiada arahan dari yang terakhir atau juga yang memiliki.Tiada bukti dari bacaan yang satu akan perkara ini.Siapa mereka memberikan arahan tentang kumpulan yang empat itu? Kecelaruan ini telah terlalu lama dan semakin menyesatkan umat yang paling mulia dimuka bumi ini.Tidak difahami kenapa terlalu taksub dengan idea2 manusia selepas perginya yang terakhir?

Lupakah akan janji2 yang memiliki?

chow!

14 Oct 2013

Budaya Bertunang


Budaya ini aku lihat semakin hari semakin di lupakan.Ramai yang memperlekehkannya.Orang muda atau orang yang lebih tua mulai meminggirkan budaya ini.Budaya ini sebenarnya baik kalau kita lihat dan pandang secara teliti.Jika jenis yang malas berfikir mungkin mengatakan budaya ini cuma satu bidaah dan perbaziran sahaja.

Kenapa harus bertunang?

Dahulu budaya bertunang diadakan tujuannya ialah untuk memberikan peluang kepada pasangan masing2 untuk berkenalan dan mengenali hati budi pasangan masing2 secara dekat dan teliti.Tujuan kedua ialah untuk membuat persiapan menjelang hari persandingan.Lagi satu tujuan ialah agar kedua2 belah pihak dapat mengumpul budget yang cukup untuk majlis persandingan mereka.

Kenapa bertunang sekarang menjadi satu sindiran?

Dahulu pasangan masing2 agak susah dan sukar untuk berjumpa.Ini mungkin kurangnya tempat untuk mereka berjumpa dan melepak.Tiada kemudahan dan tiada kesenangan untuk berjumpa seperti sekarang.Ialah zaman dahulu bukan moden macam hari ini.Sekarang segala macam ada dan semuanya berdekatan dengan kita.Mudah dan selesa.

Pusat beli belah,panggung wayang,kopitiam,restoran makanan segera dan macam2 lagi semuanya ada.Oleh itu mudah bagi pasangan untuk berjumpa dan bertemu.Sesuai untuk mereka mengenali satu sama lain dengan lebih dekat lagi.Cuma apabila sudah mulai suka sama suka cara mereka bersama agak begitu mencalarkan hati sesetengah dari kita.Kurang sopan dan agak biadap lakunya.Lagi mencemarkan apabila mereka menamatkan pertemuan mereka di bilik yang dingin yang jumlahnya agak keterlaluan banyak sekarang.

Jahanam! Kahwin sebelum bernikah pada masa pertunangan!

Cerita2 dari mulut orang2 yang berilmu juga buat hati aku sakit.Kenapa mereka tidak pandang benda ini jauh2.Cakap mereka sangat laku di khalayak ramai dan kenapa tidak digunakan secara berilmiah.Jika pendapat ini datangnya dari mulut mereka pasti jumlah yang bercinta lama dapat dipendekkan dan disegerakan majlisnya.Tiada lagi kisah cinta lama2 yang membazirkan masa dan juga menambahkan banyak dosa.Hubungan yang sia2 hubungan yang tiada hala tujunya.Jumlah maksiat dapat dikurangkan dengan banyak.Maksiat tiada tarikh tamat tempoh saudara saudariku sekalian ya!

Bagaimana budaya bertunang ini dapat membantu kita?

Kita mulai begini katakanlah kalau kita cuma bercinta tanpa ada ikatan pertunangan kemanakah pergi hala tuju perhubungan itu?Kita pun tidak tahu dan juga tidak dapat memberikan jawapan dan juga kepastian.Jika kita ditunangkan pasti tujuannya ialah untuk kita dinikahkan.Cuma dengan cara bertunang kita dapat mengelakan hubungan cinta yang lama dan sia2.Bila kita bertunang kedua2 belah pihak akan lebih komited dan serius dalam perhubungan.Cara ini juga akan membuatkan pasangan kita lebih berhati2 dan tidak main2.Budaya bertunang ini sebenarnya akan medewasakan kita dengan tidak secara lansung.Iaitu mengenali apa itu namanya tanggungjawap!

Bertunangkan lesen untuk buat maksiat!

Itu memang tidak dinafikan.Maksiat bukan hanya mereka yang bertunang yang sudah dinikahkan pun masih giat bermaksiat.So maksiat sebenarnya bukan hanya kepada mereka yang bertunang sahaja.Tidak bertunang pun bikin maksiat.Anak berderet2 pun bikin maksiat.Maksiat sebenarnya hak manusia yang tiada cukup2 kehendaknya.

Untuk elakkan pasangan bertunang ini bikin maksiat pilihlah pasangan yang jauh dari kita.Contohnya si lelaki kat utara dan siprempuan kat selatan.Maka tiada maksiat di antara mereka.Itu kata2 dari seorang yang berilmu didalam TV.Itu kata2 beliau tapi persoalan aku ialah....

Pastikah tiada maksiat? Mungkin benar tiada maksiat di antara pasangan yang bertunang itu tetapi pastikah tiada maksiat pula dengan orang yang berdekatan dengan mereka di tempat mereka tinggal?Pernah dengar kes tunang aku di kebas orang.Maksiat memang tidak dapat dielakkan.

Cuma bila pasangan ini bertunang maka dengan rasminya hubungan mereka telah diketahui oleh semua orang.Jika mahu bikin bukan2 pun ianya bukan mudah kerana orang tahu kita sudah bertunang.Orang akan hormati akan title ini.Cuma kalau orang itu jenis tak peduli memang kita tidak boleh nak buat apa2.Itu memang jenis yang akrab dengan Iblis dan syaitan.

Baik dan buruk dalam pertunangan memang tidak dinafikan juga di elakkan.Begitu juga dengan setandan pisang bukan semua ranum dengan molek sudah pasti ada dua atau tiga biji yang busuk.Jika ada yang putus tunang itu perkara biasa dalam perhubungan.Itu mungkin bukan rezeki pasangan tersebut.Tiada takdir tiada jodoh.Jika kita teliti dalam2 budaya pertunangan ini sangat bagus sebenarnya.Cuma kita ini terlalu banyak pendapat dan perbalahan maka yang baik2 itu cuma nampak yang tidak elok saja.Kita suka ambil yang buruk sebagai contoh.Tidak tahu mengapa padahal yang baik2 itu lebih banyak ada.Sukarkah kita ambil yang baik sebagai pedoman hidup kita?

Suka sangat ambil yang buruk sebagai pedoman hidup!

Ini silap orang kita yang suka sangat kepada perkara yang buruk2.Suka cari dan ilhamkan cerita yang tiada asal usulnya.Percaya sangat dengan dongeng orang lama2 yang tiada hujung pangkal.Otak ada tapi tidak digunakan secara baik dan elok.Bahagian yang tidak elok memang mudah meresapi hati orang2 kita bukan sahaja pada hari ini tetapi telah berkurun lama bersemadi di dalam jiwa raga orang2 kita.

Kembali semula kepada isu yang aku ketengahkan disini.Budaya bertunang!

Bagaimana pula pendapat kamu?

chow!



10 Oct 2013

Tolong Salah Tak Tolong Salah





Seorang kawan datang minta tolong dengan aku semalam.Pertolongan yang dia minta dari aku buat aku jadi serba salah.Bukan aku tidak mahu tolong cuma aku takut mahu tolong.Takut nanti dia menjauhkan diri dari aku.Sebelum ini ada beberapa orang kawan datang minta tolong dan dengan iklas aku tolong.Selang beberapa ketika mereka semua hilang lesap entah kemana.

Hilang kerana malu dan hilang kerana tidak tahu malu.

Pertolongan yang berupa wang ringgit memang cukup rumit.Walau kita iklas sekalipun pasti dibelakang hari nanti ada sahaja benda yang tidak akan menyenangkan hati kita.

Bila pertolongan yang bersandarkan kata " pinjam " maka pertolongan ini harus dikotakan.Kita mungkin tidak kisah sangat tetapi mungkin dia tidak.Sipeminjam mungkin ada rasa serba salah.Takut apa yang dikata tidak dapat dikotakan janji.Kita pula mungkin iklas tetapi apabila telah diberikan kata2 janji kita pasti akan menuntut semula kata2 itu nanti.Bila semua itu gagal berlaku pasti kita atau dia mulai ada rasa sangsi diantara satu sama lain.Kita sangka begini dia pula sangka yang lain.

Akhirnya kita kehilangan kawan dengan tidak secara lansung.Begitu juga dengan dia.Mana yang iklas mungkin kita dapat terima dan maafkan.Jika sebaliknya tidak banyak sedikit hati kita pasti berkata2 yang bukan2 dan kita sendiri kurang sukai.Tolong salah tidak ditolong juga salah.Serba salah dibuatnya.

Itu yang aku tidak sukai.Bila sudah ditolong kita pula yang melopong.

Namun aku selalunya buat tidak peduli akhirnya.Tolong tetap tolong dan aku berserah.Jika nanti ada rezeki aku pasti akan ada semula semuanya.Jika tidak maka it's ok with me.Cuma aku rasa ralat jika mereka hilang begitu sahaja tanpa ada sedikit rasa bersalah.Tidak kisah jika tidak mampu kerana aku faham.Bila ada pulangkan jika tiada tidak perlu menyorok bawah katil.Cakap jer aku memahaminya.

Hati manusia siapa boleh baca dan mana ada samanya.

Aku percaya semua ini bukan hak milik kita kalau itu bukan milik kita.Rezeki tidak akan kemana jika sudah tersurat itu hak kita.Bunyi macam pelik tetapi aku suka cara begini.Senang tidak perlu fikir panjang sangat.Tolong ikut kemampuan itu yang selalu aku amalkan.Terpulang jika mereka tidak muncul kembali.Cuma sedihlah kerana wang ringgit silatulrahim terputus.Pasal duit!

Bosan!

chow!



6 Oct 2013

Saat Yang Dinantikan.



emak selalu berpesan
berkawanlah dengan sesiapa.. jgn dengan seorang tu jer..
sebab kita tak tau dengan sapa jodoh kita..

hebat tak mak gue??


Komen dari Ikram  ini akan membuatkan kita terfikir sesuatu.Benar atau tidak ini adalah cara yang paling terbaik dan selamat dalam mencari cinta kita.

Kata2 ini datang dari mulut seorang perempuan yang bergelar ibu.Jika orang tua berpesan dengan kita begini apakah maksudnya? Jika kita masih tidak faham apa masalah kita?Kenapa kata2 ini terkeluar dari mulut seorang perempuan? Boleh sesiapa tolong bantu huraikan!

Dahulu aku pernah terdengar ungkapan yang sebegini dan aku sudah lupa siapa yang berkata begitu.Waktu aku terdengar kata2 ini aku rasa semacam.Betul gak katanya kalau kita main belasah jer dan main cekup mana mungkin kita akan dapat yang terbaik.Istilah berkawan ini kadangkala boleh jadi lain.Kalau kita berkawan dengan ramai gadis dengan jujur dan tanpa ada ayat2 cinta mungkin itu adalah baik.Cuma hari ini istilah berkawan ini sudah jadi agak rumit.Bila kita keluar berdua dengan mana2 gadis orang yang melihat akan mengecap kita sebagai kekasih bukan berkawan.Padahal dia memang cuma seorang kawan.

Bila kita berkawan ada pula yang tersalah anggapan.Diam2 dia menyimpan hati kepada kita.Kita pula bodoh2 dan tidak faham apabila cara layanannya terhadap kita sudah melankaui batas2 seorang kawan.Dia pegang tangan kita dan kita buat tidak tahu.Bila dia pegang lagi kita jadi semacam dan mulai berfikir yang bukan2 terhadap gadis ini.Perkara2 yang sebegini lah akan membuatkan kita jadi serba salah.Kita cuma mahu berkawan tapi dia mahu lebih dari itu.

Secara jujur jika kita keluar berdua dengan seorang gadis apa maksud kita.Masih kita mampu istilahkan ini cuma mahu berkawan.Tiada siapa yang mahu keluar berdua dengan niat cuma mahu berkawan.Sebanyak sedikit pasti salah seorang dari mereka ada niat lebih dari seorang kawan.Tiada siapa mahu jadi baik tanpa bersebab.Semua kebaikan yang diberikan sentiasa sahaja mahu akan ganjarannya.Ini realiti pada hari ini.Sikap baik perlu ada bayaran.Cara bayarannya pula terpulang kepada cara seseorang itu membalasnya.Budi di balas budi jika tidak cinta yang akan dipertaruhkan.

Cerita cinta aku pula masih dalam samar2.Pilihan yang aku ada aku masih abaikan.Belum aku ungkapkan kata2 cinta lagi.Cuma aku ada beritahu yang aku suka dengan mereka.Mereka faham dan aku juga faham apa yang mereka fahami.Bukan mahu berkawan tapi sebaliknya.Berkasih itu yang terpancar dari anak mata mereka.Begitu juga aku cuma ketika ini aku tidak mahu terburu2.

Perlu berkawan lebih lama sedikit perlu masa perlu kenal mengenali.

Biar lambat asal selamat.Bukan mahu bermain cinta tetapi mahu pilih yang terbaik.Saat ini belum ada lagi ayat2 cinta yang keluar dari mulut aku dan juga mereka.Masing2 sedang menunggu masa yang sesuai untuk diluahkan.Tiada rasa tertekan dan terdesak pada ketika ini baik dari side aku atau mereka.Ini kerana aku yang mengawal keadaan agar tidak terlalu laju dan cepat.Semuanya dalam keadaan terkawal dan tenang.

Semua sedang menanti siapa yang mulakan dahulu.

Kalau orang yang pernah bercinta mereka pasti teruja dengan saat2 ini.Saat pertama kali kata2 cinta dilepaskan kepada orang yang kita mahu cintai.Aku pernah 2 kali mengalaminya dan ini mungkin yang ke 3 kalinya.Perasaan itu memang mengujakan aku.Entahlah aku memang suka akan situasi itu.Rindu betul setelah sekian lama bersendirian.Bergetar2 seluruh rasa hati aku di waktu ini menantikan ucapan kata2 cinta itu!

Relax brader ...brader relax!

chow!

2 Oct 2013

Pilihan Atas Pilihan



Ianya bukan perkara mudah buat kita apabila kita perlu membuat pilihan.Anggap dia sebagai kawan atau lebih dari seorang kawan iaitu sebagai seorang kekasih.Jika dia sedari dan memhami apa yang kita inginkan darinya pasti semuanya akan berjalan dengan cepat dan segera.

Tiada perlu banyak bicara dan banyak kerja.

Engkau tahu aku suka engkau dan aku juga begitu.Jika ini yang berlaku pasti pasangan ini dengan mudah akan berjumpa dengan jalan yang mereka harus pilih dan lalui.Jika berpanjangan hubungan mereka dan tiada banyak masalah maka akan kekal mereka bersama sehingga akhir hayat mereka.Happy ending.

Realitinya bukan semua bertuah memiliki kejadian yang sebegitu.Segala macam dugaan dan cubaan sebelum bertemu dengan kebahagian.Bertemu dan berpisah bukan hanya sekali tetapi beberapa kali.Gembira dan derita bersilih ganti.Bahagia dan kecewa seringkali bertukar tempat.Suka ,benci,dendam itu yang bermain didalam jiwa kita.Tiada siapa pun boleh mengelak atau melarikan diri.

Entah bagaimana perkara yang indah ini banyak meranapkan hati manusia.

Segelintir dari mereka seperti tiada rasa apa2 dan tiada rasa takut.Entah pernah atau tidak melalui perkara2 di atas kita juga tidak dapat ketahuinya.Ada yang pandai sembunyi hal sebenar dan ada juga tidak mampu menahan untuk diluahkan semua rahsia hati.Sesetengah dari mereka jadi fobia dengan cinta dan sebaliknya sebahagian dari mereka mulai jatuh cinta dengan cinta.Sebenarnya bukan mudah apabila kita diberikan pilihan untuk memilih.

Kawan atau kekasih.

Seram sebenarnya apabila kita terpaksa membuat pilihan.Jika pilihan kita itu tepat maka kita pasti akan berjaya dan bahagia.Jika tidak bagaimana pula.Mampukah kita tanggani dan hadapinya?

Itu sebabnya aku tidak terburu2 apabila menangani situasi yang sedang aku alami sekarang.Siapa yang bakal aku pilih.Tiada guna gelojoh dan gopoh apabila tiba saat untuk membuat pilihan.Itu hak kita yang punya bukan orang lain.Mereka orang lain boleh beri seribu satu macam nasihat dan andaian.Mereka tidak rasa apa yang bakal kita rasa apabila pilihan sudah dibuat nanti.Siapa yang harus kita salahkan apabila kita tersalah pilih?

Oleh itu jalan yang paling selamat ialah memiliki kedua2nya sekali!

Wow! Kemain lagi kau kan!

Buat masa ini aku rasa itu adalah jalan yang paling terbaik sekali.Pilihan yang terbaik perlu mengambil sedikit masa untuk diangkat sebagai yang terbaik.Jika kita tidak berfikir secara waras mungkin kita akan kehilangan kedua2nya sekali.Perkataan "kita" rasanya tidak sesuai sekarang.Elok aku gunakan " aku "...hehe!

Mohon jangan ada rasa sakit hati dan cemburu sekarang.Juga jangan ada pula yang menuduh aku cuba mengekplotasi kaum hawa.Betul ke perkataan itu ah! lantaklah.Niat aku tidak ke situ niat aku cuma mahu yang terbaik sekali.Ini dinamakan terpaksa dalam rela.Jika tiada aku rela mana mungkin akan aku nikmati apa yang harus aku miliki.Sedap betul ayat kau ni kan!

Ini bukan hal permainan teka kata.Ini bukan satu perjudian ini adalah satu ketentuan.Jika tidak aku sendiri akan lemas dilautan sendiri.Aku adalah kaptennya dan mereka adalah layar2 aku sekarang.Jika antara layar2 itu ada yang terkoyak dan tercalar pasti terpaksa dibuang ketengah launtan.Demi nasib dan nyawa kapten perlu ada seseorang yang menjadi mangsa kepada keadaan.

Kejam sungguh bunyinya kan!

Bagaimana lagi pilihan yang harus aku buat? Jumpa dan beritahu..." aku tak suka kau lah " begitu?

Tidak sampai hati rasanya untuk aku melakukan perkara itu.

chow!

29 Sep 2013

Bila Ujian Hadir



Perkara ini rasanya bukan aku seorang sahaja yang alami.Bila kita seperti sudah pasti dengan pilihan yang kita pilih kita tiba2 diberikan sedikit lagi pilihan.Perkara ini secara tidak sengaja telah membuatkan hati kita berbelah bahagi.Mulai berfikir semula adakah apa yang kita pilih ini sesuai atau tidak dengan kita.Adakah kita ini sengaja diuji untuk membuat pilihan yang terbaik.

Tiba2 hadir pula satu gadis yang lain dalam hidup aku.

Gadis ini agak sedikit matang dan tidak kalah juga manisnya.Orangnya begitu mesra dan tenang.Umur sekitar 25 tahun dan tidak begitu ketara bezanya dengan umur aku.Nakal dan bijak dalam berbicara bila duduk bersama.Dia buat aku jadi senang dan tidak perlu sangat menjaga atau berlagak bagus2.

Ini membuatkan aku jadi serba salah.

Bila aku sendirian aku mula terfikir kenapa perkara2 seperti ini harus berlaku.Apakah muslihat dan petunjuk yang sedang di hantar.Adakah aku terburu2 atau adakah aku tamak.Seperti yang aku tulis tadi perkara2 seperti ini pasti akan datang mengetuk pintu hati kita.Ini bukan sengaja mencari kesempatan tetapi ianya datang tanpa kita sedari.Dalam diam hati kita mulai mencurigai diri sendiri.

Lelaki tetap lelaki cuma aku lelaki yang tidak tahu mencuri depan2.

Kenapakah gadis kedua ini hadir dengan tiba2.Kalau katakan aku sedang binggung hakikatnya memang benar begitu.Aku mulai membuat perbandingan secara diam2.Tidak aku rancang tetapi ianya datang dengan sendiri.Bagaimana kita mampu tipu hati dengan minda kita.Itu sukar sekali untuk dilakukan.Seminggu dua ini aku mulai terasa kurang selesa apabila kedua2 gadis ini hadir dalam hidup aku.

Ah! Untung la kau dapat 2 orang sekaligus!

Ungkapan yang menyakitkan hati dari kawan2.Kalau aku ini jenis yang romeo pasti itu bukan satu masalah yang besar.Malahan itu satu bonus buat seorang lelaki memiliki 2 gadis dalam masa yang serentak.Itu bukan cara aku dan itu juga bukan niat aku.Cuma aku tertanya2 apakah semua ini?

Hampir lebih dari 5 tahun aku solo dan sendirian mengapa tidak dihadirkan seseorang didalam hidup aku.

Secara jujur gadis yang kedua ini lebih memikat hati aku.Mungkin kerana umur dan kematangannya apabila berbicara dan berdua.Segalanya berlaku secara spontan dan tidak seperti dibuat2 atau terpaksa.Baik aku atau dia.Gadis ini nampaknya banyak kelebihannya.Ini membuatkan aku terasa cukup bersalah kepada gadis yang satu lagi.Lebih untuk membuatkan hati ini kalut ialah cara dia yang agak sedikit keanak2an telah membuatkan aku sedikit resah dan gelisah.Aku semakin binggung sekarang!

Sekarang aku sedikit termenung mengenangkan nasib yang semakin bernasib baik.Cuma aku mohon agar ada solusi yang akan hadir dalam masa2 terdekat ini dengan segera.Tidak sampai hati ini melukakan hati sesiapa.Umpama lagu disini menanti disana menunggu!

Beberapa kali aku mengeluh ketika menulis tulisan ini.

chow!

21 Sep 2013

Oleh Kerana Cinta






"....abg lapar la tolong belikan I makanan boleh...belikan McRib 1 set eh...sampai depan rumah nanti call ok..."

"...abg boring la duk kat rumah ni jomm tengok wayang...."

"...abg esok pukul 1pm kita pergi jumpa...lala,lolo,lili....bla bla bla..."

Sejak bercouple dengan gadis muda ini aku semakin sibuk semakin tiada masa untuk diri sendiri.Satu hari dilalui terasa semakin singkat masanya.Setiap masa aku terpaksa berjaga2 kerana takut2 ada panggilan kecemasan dari gadis ini.Orang muda ada sahaja rancangannya.Panas punggung kalau seharian duduk rumah sahaja.Mahu atau tidak terpaksalah aku ikut rentaknya.

Kalau cerita tentang text msg melalui handphone pada saat ini aku rasa aku adalah mangsa kepada keadaan.Beratus msg keluar dan masuk setiap hari.Bukan tidak boleh call terus tetapi melayan tanpa bercakap adalah sesuatu yang sangat unik dan seronok.Cuma bab2 penting sahaja perlu dibuat panggilan.Lain2 hal yang berkait rapat dengan sikap dan tingkah laku keanak2an haruslah melalui msg2 di handphone.

Bermanja2 dan bernakal2.

Oleh kerana sibuk dengan melayan karenah cinta muda ini aku kekurangan masa untuk melepak bersama teman2 lain.Tiada cukup masa melepak depan laptop lama2.Mahu menulis di blog juga aku jadi blur seketika.Hilang idea di curi oleh si mata air.Hilang idea bukan kerana tiada idea tetapi tiada masa dan penat melayan acara si gadis seharian.Aku ni seorang yang suka melepak lama2 depan laptop melayan dan membaca tulisan2 orang lain.Sejak 2 menjak ini aku semakin tiada masa lagi untuk itu.Sedih jugak la kan.

Seronok memanglah seronok mempunyai teman yang masih muda remaja.Kawan2 ada juga yang cemburu dan sakit hati dengan aku.Ialah dulu kita tiada teman merekalah tempat kita bercanda mesra dan apabila kita sudah berteman maka masa untuk bersama dan melepak agak terbatas.Mahu atau tidak terpaksa lah aku buat pekak dan buat bodoh.Kalau diikutkan sangat nanti bergaduh pula nanti.

Biasalah...dulu aku pun macam itu juga suka menyakat kawan yang sedang hangat bercinta.

Bila bercakap bab bercouple ini kita pasti terbayang tentang berpegang tangan dan berpeluk.Tiada dinafikan perkara2 ini walau tidak secara sengaja atau disengajakan ianya pasti akan berlaku.Cuma kalau boleh cuba dihindarkan atau dikurangkan.Bohong jika perkara2 ini tidak dekat dengan pasangan yang masih baru didalam alam percintaan.Kalau ada yang menafikan anda memang hebat.Syaitan tidak hebat.

Ini bukan pengalaman pertama dalam percintaan buat aku.So ianya tidak susah sangat buat aku cuma aku ada sedikit rimas apabila harus mengulangi perkara remeh temeh dalam bercinta.Lagi rimas apabila pasangan kita ini masih muda .masih bergetah,masih lincah...huru hara aku rasakan hidup aku sekarang ini.

Sabar dan syukur sahaja yang bisa aku katakan sekarang.

Sebenarnya banyak cerita yang mahu aku kongsikan disini.Tidak kiralah benda yang baik atau tidak.Bukan niat mahu riak atau meninggi diri cuma mahu membawa pembaca aku merasai apa yang aku rasai.Sama2 dapat memberikan kata2 nasihat dan tunjuk ajar.Bukan hanya untuk aku tetapi untuk mereka2 yang sedang hangat benrcinta juga.Bagaimana melalui batas2 cinta yang boleh dan tidak boleh.

Walaupun usia aku agak matang tetapi itu tidak bermakna aku hebat mengawal aksi2 cinta.Nafsu dan cinta bila bersatu nilai gabungan ini mampu memandu kita kearah yang benar juga salah.Oleh itu kawalan akal terhadap hati perlu kuat dan kukuh di kala ini.Godaan yang bertali arus dan tiada henti mampu merubah kejadian yang normal kepada paranormal.Itu bahaya namanya.

Harap2 tiada yang melebihi batasan.

chow!

P/S....nanti i akan buat kunjungan balas semula.

17 Sep 2013

Demi Cinta Ini



Satu minggu aku tak menjengok blog isi hati aku ini.Selama seminggu aku menghilang kerana sibuk akan satu perkara.Satu perkara yang sudah sekian lama aku tinggalkan.Perkara ini yang agak seronok sebenarnya tetapi amat kekok kepada aku sekarang.Seminggu aku sibuk melayan dia dengan pelbagai perkara yang chomel2.


Jatuh cinta dengan gadis belasan tahun!

Perbezaan umur yang agak ketara jauhnya diantara aku dan dia membuatkan aku jadi serabut.Jadi kelam kabut pun iya juga.Entah tidak tahu kenapa aku sengaja mencampakkan diri aku ini didalam alam yang sebegitu celaru dan asing.Cara dia yang keanak2an dan dengan cara aku yang agak dewasa kool telah menjadikan hubungan ini agak unik sekali.

Seronok dan sungguh lucu.

Lagi sebulan lebih dia akan menyambut ulang tahun yang ke -19.Bila aku tanya hadiah apa yang dia mahu.Jawapnya mahu teddy bear yang lebih besar dari diri dia sendiri.Katanya dia sudah ada lebih 15 ekor teddy bear dirumah.Cuma kali ini dia mahu aku memecahkan rekod teddy bear terbesar yang dia sudah miliki.Lagi untuk menyemarakkan suasana dia memperlihatkan deretan teddy bear dia yang tedapat didalam bilik beradunya.Benar dia memiliki lebih 15 ekor teddy bear dan saiz2nya boleh tahan besar.

Sedikit tercabar keegoaan seorang lelaki.

Demi seorang gadis yang aku sendiri tidak tahu akan kebenaran cinta yang belum ternoktah ini maka aku mulai mencari teddy bear yang maha besar itu.Orang kata kalau mahu awet muda cari teman hati yang muda2 juga .Ce wah ...macam betul sahaja mutiara kata itu kan.

Tidak kisah kalau cinta ini tidak lama atau berkekalan.Jika ianya cuma satu persinggahan sementara aku dengan rela hati terima juga.Bukan mahu sengaja membuang masa atau mencari malapetaka atau hanya mahu bermain sandiwara kecil bersama seorang gadis chomel yang masih muda remaja ini.Tiada niat berlaku curang dengan cinta tetapi mahu cuba memberikan yang terbaik buat sigadis ini.Moga2 di satu hari nanti jika tiada jodoh dia antara kami dia pasti selalu mengingati aku sebagai salah satu memori manis didalam hidup dia.

Semalam teddy bear yang aku lihat harganya cuma rm599!

Mahal bukan main lagi harganya.Cantik putih besar dan besar tinggi 6 kaki.Sesuai buat dia.Namun didalam hati ada sedikit curiga adakah berbaloi nilai yang akan aku laburkan nanti.Akal berbisik ke teliga katanya ...alah bukan selalu tetapi sekali ini sahaja ....mana tahu untung sabut timbul untung batu tenggelam!

Biar aku tenggelam bersama sidia...wow!


chow!


10 Sep 2013

Luahkan Perasaan


"....Nok lu0h prasaan ckit sarm pesbukku-->Sakit aty ak ngn ntEw saem mkEw saEm...dpn bAex...blakEa pow hanjea...bkp0w mg bnaw. Xpuwah aty gp0w..ak bkew p0w mg...mkEw saem...pu0p mg cungoh...ngn gu dri dop mkEw alex blakea...dEkiw ntew ap0w laa ngn pkaian ak...mg str0w mn0w gap bbi....ph d0p punoh nmow ak...mzty sep mu gt0o kea...mkew saemm....ph dop prudoh nmo ak..eikup ak nk naek mtr bpok ak pow...eikup ak mongep ngn mtr sapow pow...pu0p dekiw bkp0w??? Kop bpok ak laa nokk bliw gp0w kpku...dy ad0w ptiz...sep mg deki ap0w...nok uat gn0w mg pbiz ptiz jtew...ph dop dekiw ngn ak...xd0p ms0w ak nokk punoh hbungan gu dri....ak ad0w bp0k dohh laa..tk0wt mg eah glow...ph dop naex nmo ak..ak xajim eah mkew gu...ya my hbiz d0p rasuk saem ak oyp jgew rapat ngn ak...ak bkew pow puop mu...ak xcrow hal mg...jgew cr0w hal ak..bras0w dekiw nok bp0k pkaw rim...mg cri laa...ph mg naex pgiw,, siang,,mlew tnp0 hnti..okey...xdop saem pow puop mg p0w ak byEhh laa....dpn baex...blakea pow hnjea bbi buto lapaw bidahhh...arap mg as0w...."


Di atas adalah salah satu contoh luahan perasaan seseorang yang aku kutip curi dari status FB anak dara chomel.Walaupun aku sedikit keliru dan pening dengan ayat2 yang dia guna pakai namun aku mungkin dapat fahami serba sedikit isi kandungannya.Luahan ini berkemungkinan besar berkenaan harga minyak yang baru naik baru2 ini di negara kita.Siapa yang lagi faham tolong translatekan di ruangan komen ok agar mana2 pembaca kita yang kurang mahir dapat kita bantu untuk memahaminya.

Setiap dari kita berhak meluahkan segala rasa isi hati kita.Perasaan kita adalah hak kita dan tiada sesiapa yang berhak tahan atau halang kita untuk kita luahkan.Jika kita tidak suka dan kurang senang dengan seseuatu perkara maka jalan yang paling mudah adalah dengan meluahkan keluar semua.Cara untuk kita luahkan mungkin ada pelbagai cara dan kaedahnya.

Cara yang bijak atau cara yang bodoh.

Cara yang bijak adalah cara yang kurang popular yang digunakan pada abad ini.Cara ini sudah semakin di pandang kuno oleh genarasi hari ini.Pada mereka cara ini lambat dan kurang efektif dan mengambil masa yang agak lama untuk di selesaikan.Perlu ketelitian yang berhemah dan sedikit tolenrasi hati demi menjaga kesopanan dan kesusilaan cara timur.Cara yang bijak ini semakin kurang diamalkan kini.Cara yang ini adalah cara yang cukup berhemah dan sangat selamat.Sukar sekali untuk dimalukan dan memalukan.Apa caranya?

Cara bijak ini ialah meluahkan rasa hati kita dengan kedua orang tua kita.Adik beradik kita atau mereka2 yang lebih dewasa dari kita yang kita percayai dan hormati.

Cara yang bodoh pula adalah salah satu acara yang sangat digemari dan terlalu popular pada saat ini.Pantas dan tepat dan tidak perlu fikir panjang2 atau rujuk kepada sesiapa.Kita cuma perlu buat seperti contoh yang aku buat diatas tadi.Hari ini jenis luahan murahan seperti ini semakin kerap kita temui di laman2 sosial.Lansung tiada rasa sedikit kesal pun di hati mereka2 ini dengan tanpa segan silu dengan bahasa yang tahap dewa dipamer dan di baca oleh beratus2 orang dalam tempoh cuma beberapa saat sahaja.

Cukup memalukan lebih2 lagi yang empunya status datangnya dari seorang gadis.

Itu kepada aku masih dapat aku terima dengan tenang.Cuma aku memang tidak suka atau benci dengan manusia yang tidak cukup sifat kemanusiannya.Ini kepada mereka2 yang entah tidak tahu apa yang tidak cukup dan tidak puashati.Segala2nya pada mereka adalah salah dan tidak betul.Apa sahajalah tidak kira apa pun semuanya mahu dikaitkan.Manusia yang taksub kepada satu2 parti politik.Faham dan tahu kamu itu penyokong tegar dari satu2 parti politik.Janganlah tamak sangat nak luahkan perasaan lebih2 lagi dilaman sosial.Selang 1/2 jam ada sahaja status baru yang menjengkelkan akan kamu keluarkan.

Untung sangatkah kamu buat begitu?

Jenis2 luahan perasaan seperti ini sebenarnya secara tidak lansung memperlihatkan akan siapa diri kita sebenanrnya di mata umum.Kekeliruan kita dalam memilih cara untuk meluahkan persaan akan membuatkan kita di tuduh sebagai manusia bodoh macam lembu.Bila kita tidak berfikir panjang dan apabila kewarasan dalam bertindak kita ambil mudah maka akhirnya diri kita sendiri yang merasa sesalnya.Elok2 ada yang suka dan minat dengan kita beralih jadi meluat dan menyampah.Siapa yang rugi tentu diri sendiri dan bukan sesiapa pun.

Cuma nasihat aku kepada semua kalau ada yang yang sedang kronik hati dan meragam jiwa elok2 dan bijak2 lah guna akal apabila meluahkan rasa isi hati kita di laman sosial.Kalau masih degil dan masih mahu berkeras juga dan mahu berkasar dilaman sosial ....aku syorkan guna pakai cara ayat2 diatas tadi ok!

Bukan semua orang boleh faham kan...hahaha!

chow!




7 Sep 2013

2 Sep 2013

Gadis Hari Ini Pemalas


Hari ini gadis zaman ini ramai diantara mereka adalah dari golongan yang sangat pemalas.Tidak tahu dimana silapnya dan siapa yang harus kita persalahkan.Tergamak ke kalau kita cuba atau persalahkan ibu bapa kepada gadis2 ini.Tidak adil rasanya kalau kita letakkan kesalahan dan permasalahan ini di bahu ibu bapa mereka.Si pemalas bukan ibu bapanya tetapi anak2 gadisnya.

Budaya gadis pemalas pada hari ini sudah cukup kronik dan sudah sampai ke tahap bencana alam!

Dahulu pada zaman orang tua kita jarang benar kita terdengar atau terjumpa dengan spesis gadis pemalas seperti yang terjadi pada hari ini.Ketika ini rata2 kita akan terdengar rungutan dari ibu bapa sigadis di merata2 tempat.Rumah jiran kita ,di majlis kenduri kendara dan majlis perkahwinan,di pasar pagi,di pasar malam,di pasar raya besar seperti Giant,Tesco,AEON dan tidak terlepas juga dilorong2 belakang rumah kejiranan kita.

Rintihan dan rungutan mereka semakin hari semakin terdengar kuat dan luas hampir di semua daerah dan negeri.Semua siaran TV tempatan juga ada memperkatakan tentang ini.Lagi bertambah sadis bila setiap kali ada rancangan drama Tv dan di filem2 pasti akan terselit cerita dan berita tentang sindrom gadis pemalas.Ini membuatkan aku para lelaki yang bakal bergelar suami menjadi fobia untuk mencari dan memiliki isteri kerana takut tersalah pilih dan terpaksa memelihara spesis gadis pemalas ini seumur hidup si lelaki!

Ini kes berat dan parah!

Mereka sigadis pemalas pada hari ini semakin ramai dan maju.Setiap dari mereka sekarang bukan sahaja semakin malas terapi semakin bijak.Sentiasa tahu dan bersedia setiap kali mereka cuba di persalahkan.Provokasi yang dilakukan oleh sesiapa pun dengan mudah mereka mampu tangkas dan balas semula.Situasi ini benar2 membuatkan ramai hati lelaki dan keluarga mereka jadi sedih dan pilu.Malahan ada diantara kaum keluarga mereka terpaksa mememdam perasaan dan bermurung.Tidak tahu kemana dan bagaimana harus di urus semua spesis gadis pemalas ini.

 Zoo Negara mungkin tempat yang sesuai.

Jika ada yang cuba membantu dan memberikan mereka nasihat agar mereka sedar dan berubah dari sikap bermalas2 ini pasti mereka pula yang akan menerima akibatnya.Jika mereka tinggal serumah mereka para gadis pemalas akan memboikot segala macam aktiviti didalam rumah.Semua akan mereka jadikan musuh.Ini termasuk ibu bapa dan adik beradik mereka yang lain.Perkara ini juga pernah menarik perhatian para jemaah menteri di parlimen Malaysia.

Bunyi macam jenaka bangsawan sahaja yer kan.

Realitinya benar atau tidak BAHAWA gadis2 pada hari ini sangat pemalas dan berjiwa lemah.Lansung tiada rasa ghairah untuk berlagak rajin dan cerdas.Semua ada alasan tersendiri.Penat belajarlah dan penat bekerja.Selesai semua perkara bukan dapur yang menjadi pilihan utama tetapi bilik tidur!

Bila ada masa untuk ke dapur mereka memilih ke kedai makanan.Bila ada masa untuk kepasar besar untuk membeli barang makanan dapur mereka terlencong ke butik pakaian.Mereka mampu bertahan berbulan2 duduk melangok dan menilik semua pakaian dan aksesori wanita didalam butik2 tersebut.Mereka sigadis pemalas jadi rajin macam berok kena belacan apabila di butik2 dan di pusat2 membeli belah.

Ini cerita real bukan rekaan semata-mata ok!

Oleh itu bagaimanakah caranya untuk kita basmi dan atasi spesis gadis pemalas ini? Tidak kita ketahui cara yang mana yang paling sesuai dan efektif untuk kita laksanakan.Jika kita berkeras mereka makin bertambah ganas dan buas.Jika kita berlembut mereka semakin manja dan menghada2.Ianya seperti tiada solusi dan tiada penamatnya.Kalau ada pun mungkin kita terpaksa melakukan sembahyang hajat beramai2 dan berdoa agar semua spesis gadis pemalas ini di sembuhkan dari virus penyakit pemalas ini.Cara lain aku sudah tidak nampak lagi sekarang.

Gadis...tolong jangan malas-malas yer nanti hati abang susah tahu...hehe!

chow!


1 Sep 2013

Gila Smartphone Sangat


.

Perkara ini semakin hari semakin kronik.Semua orang sekarang semakin tidak memperdulikan apa yang terjadi disekeliling mereka.Mereka terlalu leka dengan benda empat segi yang tidak bernyawa itu.Digenggam dan ramas tanpa henti2.Semua perkara terarah kepada satu benda iaitu smartphone yang mereka miliki.Tidak kira lah apa jenis pun asalkan ianya adalah smartphone.

Cuba lihat video diatas dan cuba berikan sepatah dua kata.Benar atau tidak sindrom ini berlaku kepada anda sekarang?

Jika benar dan jujur mengakuinya harap2 anda mulai cuba mengubahkannya.Jangan terlalu taksub sangat dengan benda mati itu.Tiada faedahnya jika kita terlalu akrab dengan benda yang bergelar smartphone ini.Kita sudah seperti hamba kepadanya.Sepatutnya dia hamba kita tetapi sebaliknya kita menjadi hamba kepadanya di setiap masa.

Kita robot atau smartphone ini robot?

Aku sendiri telah membuang jauh smartphone yang telah aku miliki.Tukar kepada yang tiada smart lansung.Benda ini membuatkan kita lupa kepada dunia yang nyata dan realiti.Setiap kali keluar berdua atau berkumpulan kita selalu terganggu dengan aksi2 dari sipemilik smartphone tersebut.Umpama jakun atau batak lagaknya.Segala peristiwa segala kejadian semuanya mahu dirakam dan disiarkan dengan segera.Baru sahaja mahu rasa keseronokannya tiba2 terbantut apabila ada segelintir dari kita mulai bikin onar dengan smartphonenya.

Haram jadah sangat jadinya!

Mahu bercakap,mahu berborak,mahu bergurau senda...semuanya tergendala gara2 smartphone.Kalau sekali sekala dan sekejap tidak mengapa.Ini tidak...berulang2 kali dan tidak habis2 aktivitinya.Peristiwa sebegini aku telah kerap laluinya dan aku jadi bosan.Apa kejadahnya mereka semua ini? 

Manusia ke binatang?

Lagi keparat apabila semua yang memiliki smartphone mulai muat turun segala yang berlaku kelaman sosial masing2.Bukan mahu beriadah dengan kita tetapi sebaliknya mereka buat maksiat pulak dengan laman sosial dan smartphonenya pulak.Habis itu kita yang tercegat didepan mata ini apa? Patung atau pokok krimas kot!

Halooo...sudah2 lah tu!

chow!


28 Aug 2013

Bila Gerak Hati Berkata



Entah tidak tahu kenapa hati ini tidak seperti dahulu lagi terhadapnya.Bertemu buat kali terakhir di hari ramadan yang terakhir sehingga ke hari ini aku seperti tidak mahu lagi bertemu dengannya.Tidak aku ketahui apa sebabnya dan apakah yang aku fikirkan.Ianya seperti tiada cinta lagi dari diri aku kepadanya.Sesuatu yang tidak mampu aku lukiskan atau tuliskan.

Aku seperti tawar hati.

Sejak dari dahulu lagi aku selalu menggunakan gerak hati sebagai panduan.Alhamdullilah selalunya adalah yang terbaik buat aku.Gerak hati yang aku percayai datangnya dari yang satu.Jika tiada apa2 pasti tiada tergerak kata hati aku.Kali ini kata hati aku bergerak kembali.Katanya lupakan sahaja dan cari yang lain sebagai ganti dia.Itu kata gerak hati aku kini.

Sungguh aku merindui dia tetapi tidak hati aku.

Pernah beberapa kali aku telah melanggar apa yang tergerak dihati aku dan akhirnya aku sendiri menyesalinya.Kata minda bertelagah dengan kata hati seringkali kata hati aku yang benar dan betul.Kenapa apa yang aku fikir tidak selalu sama seperti apa yang aku teka.Kenapa teka teki lebih tepat dari apa yang aku andaikan.Hebat sungguh kuasa hati dari minda.

Kini aku mulai belajar menjauhkan diri darinya...mungkin buat selamanya.

Semua kenangan manis antara aku dan dia tidak mungkin padam dan luput.Pasti kekal terpatri dalam hati aku ini.Biar aku lepaskan dia pergi selamanya jika itu sudah suratan takdir aku.Rela dan redha itu yang aku mampu genggami.Biar cinta kita bersemadi dalam damai tanpa kita perlu ada benci dan khianati.Coretan ini jika engkau terbaca jangan engkau tangisi.

Semua ini bukan milik kita,semua ini bukan rencana kita...ini milik dia selamanya.




chow!

Konspirasi Apa Ini?






"...Lelaki zaman sekarang nak perempuan kaya..Tak kira lah hati gadis busuk dan gigi jongang sekalipun...lelaki mahukan gadis jelita adalah konspirasi semata-mata..." -Anisa Hang Tuah


Benar atau tidak kenyataan ini aku kurang pasti lagi.Apa kata kita bincangkan dan huraikan.Benarkah lelaki zaman sekarang ini begitu terdesak sangat sampai sanggup terima gadis yang dia tahu berhati busuk dan mungkin buruk paras rupa seperti gigi berjonggang dan hidung penyek macam haiwan bernama babi.Ialah kalau hati sudah busuk maka tarafnya hampir seperti haiwan ini.Tambah sikit lagi tahap keburukannya mungkin gadis ini pendek dan berkulit gelap bagai arang yang dipanggang hangus.Sengaja aku tambah2 supaya gambaran gadis buruk itu nampak sangat buruk tetapi memiliki duit dan berharta.Orang kaya atau anak orang kaya untuk lebih mudah difahami.

Siapa sanggup dan rela buat semata2 kerana duit dan harta kekayaan?

Bab ini aku rasa baik lelaki juga perempuan mereka sama2 sanggup lakukan.Cuma untuk aku melihat lelaki yang bertindak begitu rasanya bukan mudah.Kalau kita lihat lelaki yang jenis kacak dan bergaya sahaja yang berpeluang dan mampu lakukan acara ini.Buruk dan busuk macam bangkai sekalipun rupa gadis ini tetapi citarasa mereka masih tahap puteri kayangan ok.Perempuan kaya ada banyak duit mesti mahu yang terbaik dari ladang.Mereka tidak akan main sapu semacam sahaja tanpa dahulu melihat dari hujung kaki sampai hujung rambut.Markah harus melebihi 9/10!

Mereka sanggup ke terima lelaki yang rupa parasnya macam tembok kena langgar lori.Muka pecah macam sampan buruk tepi pantai.Rendah macam spesis toyol.Gemok macam belon udara.Tambah sikit lagi umur kalau muda tak pe lah ini usia dan nak cecah batu nisan ...cam ner? Sanggup ke perempuan gigi jonggang dan hati busuk ini terima mereka? Mati hidup semula pun mereka tidak akan sanggup buat dan terima!

Kalau orang perempuan pula bagaimana?

Ini aku rasa tidak perlu cerita panjang lebar kerana satu dunia tahu dan dari zaman purbakala lagi sudah dijadikan amalan dan ikutan.Jika engkau cantik jelita pasti yang datang mengejar adalah mereka2 yang berkuasa dan berharta.Semua lelaki didalam dunia ini kalau boleh mahukan perempuan yang cantik dan jelita sebagai pasangan hidup masing2.Oleh itu kenyataan bahawa ...lelaki mahukan gadis jelita adalah konspirasi semata2....adalah salah dan tidak benar!

Cuba bertanya dan lihat dengan lelaki yang kurang sempurna yang mungkin ada kekurangan dari segi mental dan fizikal.Kalau melintaslah gadis jelita didepan mereka bagaimana reaksinya? Diam je ke atau tersengeh2 macam kerang busuk tak cukup garam?

Jika yang cacat dan kurang waras pun masih memilih yang cantik jelita inikan pula yang mantap dan cukup sifatnya.Lelaki mana yang tidak mahu yang cantik jelita dibuat sebagai bahan kenikmatan.Lelaki mana yang buta dan tuli hatinya dengan godaan dan kemanjaan gadis jelita ini?

Aku hidup sudah lama sebagai lelaki tetapi belum pernah lagi aku dengar ada lelaki yang tidak suka dan menolak gadis jelita.Kalau yang takut dan benci memang ramai.Ini kerana bukan mudah untuk lelaki2 ini memiliki gadis2 yang jelita paras rupanya.Lagi cantik lagi mahal kosnya.Lagi jelita lagi tinggi permintaannya.Lagi sexy lagi hebat godaan dan cubaan dari kaum sejenis lelaki ini yang cuba untuk merampas dan memilikinya.

Dalam dunia ini terlalu banyak cerita bagaimana dan akibatnya merebutkan gadis jelita.Cerita semuanya pelik2.Segala permintaan sijelita para lelaki ini seboleh2nya akan ditunaikan.Bina jambatan dari hati nyamuk pun sanggup diadakankan.Negara hancur binasa berperang berebut siperempuan jelita yang bergelar ratu dan permaisuri sudah sangat banyak di ceritakan.

Ianya tidak mudah untuk dikonspirasikan.


chow!



27 Aug 2013

Umur Yang Sesuai Berumahtangga



Berapa umur yang sesuai untuk kita berkahwin?

20tahun,25tahun dan 30 tahun.

Kalau orang lelaki rasanya umur bukan satu masalah sangat.Jika cukup segala yang perlu untuk satu majlis perkahwinan rasanya umur tak cukup mereka gasak juga.Segala bahan telah disponsor oleh orang tua maka memang patut belasah jer nak buat apa tunggu lagi kan.Orang muda hati muda power pun muda mahu bergoyang rumah orang tua kita setiap malam di kerjakan...haha!

Orang lelaki sebenarnya kurang sangat berkira tentang umur untuk berkahwin tetapi lebih kepada mampu atau tidak untuk berkahwin.Mampu atau tidak untuk menjadi seorang suami yang bertanggung jawap.Mampu atau tidak bagi makan dan pakai kepada isteri kita.Mampu atau tidak menangung segala macam dugaan dan cubaan dalam alam berumahtangga.Mampu redha dan tawakkal.

Masalah utama bagi orang lelaki untuk berkahwin ialah Duit.Lain2 mungkin tidak berapa di hiraukan sangat.Bila ada duit semua bukan masalah besar.Tidak pernah kenal dan tidak pernah jumpa dengan bakal isteri pun sanggup dinikahi juga.Nasib la kan.Kalau ada jodoh adalah kalau tiada kahwin lain.Orang berduit macam itu lah gayanya.Itu juga amalan orang kaya pada hari ini.Bila berkenan sahaja dengan gadis yang disukai maka diumpankan dengan niat utk dinikahi padahal mahu diratah tubuh sigadis secara halal tetapi kejam.Bila sudah dapat kasi tendang keluar!

Ini yang aku lihat pada hari ini.Senario orang kaya bila mahu memiliki gadis jelita.

Kalau kepada sigadis umur mungkin satu igauan yang tidak disenangi.Jika umur sigadis 35 tahun tapi masih nampak muda masih bergetah masih sexy masih cantik rasanya ianya tidak menggangu sangat.Ini mungkin jenis terlampau memilih tahap gaban.Mahu yang kacak atau juga mahu yang kaya raya maka ditunggu sehingga umur terlebih lajak.Orang cantik mesti mahu yang berbaloi pasangannya.Buang karen je la kalau rupa cantik tapi dapat kahwin dengan mamat kerja ofis atau pemandu kereta boss.

Jika umur sigadis sekitar 20 ke 30 tahun rasanya ramai yang rembat terus kahwin kalau di offer oleh kekasih2 mereka yang mereka yakini dan cintai.Cukup syarat2 cukup sempurna tiada cacat cela dan tiada berpenyakit kronik seperti kusta,gila atau Hiv!

Janji mereka ada gaji tetap atau mampu sara hidup sigadis.

Kalau kurang dari 20 tahun dan mereka telah dikahwinkan maka kemungkinan besar ini atas desakan keluarga.Takut nanti anak gadis mereka terlanjur dan terlajak perahu.Takut tak laku pun iya juga.Takut tak sempat menimang cucu serta takut tak sempat melihat menantu.Tidak terlepas juga dan berpontensi besar ialah mereka telah berkahwin sebelum sempat dinikahkan.Tok kadi mati eksiden rasanya.Ini aku punya idea dan renunganlah kalau kau orang aku tak tahu.

Cerita panjang2 pun tak guna kerana akhirnya kembali kepada yang satu.Itu rahsianya kita sebagai hamba mana mungkin dapat melihat dan menilai apa yang bakal kita terima kelak.

Cuma yang jelas disini umur bukan satu halangan yang besar untuk kita berumahtangga.Jika itu sudah jodoh kita mahu atau tidak kita terpaksa rempuh juga.Rancanglah segala bagai buatlah rencana seindah mana sekalipun kalau sudah sampai masa dan waktu tetap dinikahkan juga.Ini suratan dan takdir yang tiada siapa mampu elak dan lari.Orang tua2 kata ...kalau sudah jodoh tak akan kemana2 pun... tak lari gunung di kejar... kannn!

Ini yang terakhir sekali.Kalau kita ini kurang umur dan kurang berkemampuan tetapi tetap juga mahu berkahwin rasanya kerana apa?

Cinta yang teramat sangat dengan pasangan kita dan takut2 pasangan kita di kebas orang maka jalan yang paling selamat ialah kita paksa orang tua kita masuk meminang atau di pinang.Ialah dari bernikah di danok atau hatyai baik kita berterus terang sahaja.Kalau nasib kita baik maka termakbul segala niat dan mimpi kita.Kalau tiada nasib maka terpaksalah kita melupakan semuanya.Tertonggeng tergolek seorang2lah dalam bilik tu.

Atau mungkin engkau itu gila seks tak boleh lah tengok anak dara tu melintas...mahu dilibas je terus!

Nasib baik aku ini jenis berhemah dan berhati murni.Bukan macam engkau yang sedang membaca tulisan aku ini.Sama je la baik yang lelaki atau perempuan kalau dah gatal apa pun di redah jugak! Ish ....apa la punya manusia macam gini! Tak malu ke...kahkahkah!


chow!








25 Aug 2013

Bercinta Dan Berkahwin


Dahulu tradisi cinta selepas berkahwin memang tiada apa yang harus di hairankan.Cerita dari mulut orang2 tua dahulu sehingga sekarang seperti satu cerita sejarah yang tiada tolok bandingnya.Hebat cerita ini seperti tiada ada cacat celanya.Tiada cerita yang tidak elok yang kita dengar dari mulut mereka.Diakhiri pula dengan jumlah anak yang ramai dan juga disulami pula kejayaan anak2 mereka setelah dewasa.Titik akhir mereka ialah apabila mereka berjaya bersemadi dengan aman dan bahagia.Tamat.

Ini kepada aku ialah satu cerita motavasi untuk kita bercinta selepas berkahwin.

Salah satu cara orang tua kita mengajak kita agar mengikuti apa yang mereka percaya dan yakini.Cerita ini seperti cuba memberitahu kita bahawa cinta selepas berkahwin ini lebih selamat dan bahagia.Cerita ini pula semakin kuat untuk diceritakan apabila ianya berlaku kepada orang tua kita.Contoh dan bukti yang nyata dan tidak dapat untuk kita pertikaikan sekarang.Kalau masih mahu cuba melakukan perbalahan maka kemungkinan besar kita dan mereka akan berkecil hati.

Jangan berkata tidak kerana itu tidak bijak.Maka diam itu lebih selamat demi jiwa mereka.

Hari ini masih ramai yang percaya bahawa bercinta selepas berkahwin adalah yang terbaik.Percaya tetapi tidak mempercayainya apabila kena kepada tuan punya badan sendiri.Aku cuma tersenyum apabila ada segelintir dari kita yang begitu yakin bahawa bercinta selepas berkahwin adalah jaminan kepada kebahagian seperti mana yang berlaku kepada orang2 tua kita yang terdahulu.Aku juga tidak menafikan bahawa banyak perkahwinan yang sebegitu ketika zaman2 orang tua kita dahulu berjaya dengan sukses.Itu mungkin 50 ke 60 tahun dahulu.Zaman sebelum merdeka.Cerita benar tetapi mungkin juga sedikit penambahan untuk memberikan impak yang lebih cantik kepada jalan cerita.Aku mungkin ada sedikit bersangka buruk.

Namun aku juga percaya tradisi bercinta selepas berkahwin berlaku kepada orang2 tua kita yang berstatus nenek atau atok sekarang berjaya kerana kurangnya gangguan dan kekacauan jiwa dari luar.Gangguan yang bagaimana?

Dahulu zaman atok nenek kita mana ada serupa seperti sekarang.Dahulu mana ada bandar moden yang besar.Dahulu mana ada shopping kompleks yang besar dan pelik.Kereta dan kenderaan awam pun kurang.Jalan mahu ke bandar agak kecil dan tidak cantik malahan perlu ambil masa yang lama untuk sampai kesana.Tiada kenderaan sendiri.Pusat2 hiburan juga sukar untuk ditemui tidak seperti sekarang bersepah seperti cendawan tumbuh.Pandang depan ada Disko dan Kelab karoeke bila pandang belakang ada pusat rehat yang dinamakan Spa.Comel2 je gadis dari beberapa buah negara yang pernah bikin hati orang2 tua kita dahulu sakit hati...hehe.

Itu gangguan jiwa yang biasa2 sahaja.Tidak hebat dan tidak begitu mengancam sangat2!

Ini yang paling hebat dan paling terpantas untuk gangguan jiwa minda kita.Laman sosial yang paling sial iaitu Facebook!

Cuba kita sama2 bayangkan jika facebook ini ada ketika dizaman atok nenek kita.Percaya atau tidak bahawa tidak akan wujud cerita bahawa bercinta selepas berkahwin adalah yang terbaik dan terjamin kualitinya.Ini adalah salah satu sebab kenapa kaedah bercinta selepas berkahwin pada zaman dahulu sangat berjaya dan diakui.Rasanya ramai yang tahu bagaimana laman sosial ini telah berjaya meramaikan mereka2 yang  putus cinta,putus tunang,bercerai berai,bertambah laki dan bini yang tidak sah hubungannya.Itu ok lagi.Ini siap pula laman untuk kita buat tempahan online dan boleh muncul sigenit betul2 didepan pintu rumah kita.

Boleh kita yakin bahawa bercinta selepas berkahwin sangat relevan sekarang?

Jika ada yang masih yakin aku ucapkan syabas.Jangan pula menolak apabila orang tua kita membuat rencana untuk menjodohkan kita dengan sipolan yang mereka suka pula nanti.Jangan pula memberikan alasan konon belum sampai seru belum cukup dewasa dan belum cukup bersedia.Masih belajar lagi dan belum cukup matang atau belum puas enjoy!!!

Hari ini jangan yakin sangat dengan cerita bercinta selepas berkahwin.Berapa kerat sangat yang berjaya melaluinya.Cuba lihat sekeliling kita dan kira dan bandingkan dengan mereka yang bercinta selepas berkahwin dengan mereka yang bercinta sebelum berkahwin siapa yang lebih ramai.Jika jumlahnya perbezaannya agak besar cuba cari sebab kenapa itu yang mereka pilih dan buat.Kalau susah sangat cari jawapan dari kawan2 kita yang telah berkahwin dan tanya ...apa jawapan mereka.

"....Gila ko nak kawin dgn org yg kite tak kenal ...dulu boleh la sekarang mana boleh lagi! Sekarang nie orang jahat muka mereka baik2 je dan orang baik pulak muka mereka macam penyamun....hehehe!..."

Namun siapa boleh jangka dengan jodoh ianya bukan hal kita.Kalau dah tiada jodoh bercinta bagai nak rak pun bercerai juga.Juga tiada jaminan bahawa bercinta selepas berkahwin akan kekal hingga akhir hayat pada masa kini.Cuma yang jelas ketara sekarang tiada siapa yang berani ambil risiko untuk bercinta selepas berkahwin.Balik belajar dari bandar tahu2 kat rumah dan tersedia bakal suami atau isteri kita.Entah dari mana asal usulnya kita tidak tahu.Cuma senyuman girang dari kedua orang tua kita buat hati kita gelabah.


"...DAH KENA PUKAU KE ORANG TUA AKU NI..."


Aku percaya cakap2 bercinta selepas berkahwin cuma tinggal cakap sahaja.Ini cakap main lepas cakap tiada niat seperti apa yang di cakapkan.Boleh percaya ke sekarang ini ada gadis yang mahu dinikahkan dengan bakal suami yang tidak dia kenali.Jangan tidak tahu ramai yang terpedaya dengan lelaki2 yang bijak dan warak tetapi sudah beranak pinak dan beristeri.Ini realiti hari ini.Siapa yang sanggup mengadai semua yang mereka miliki kepada apa yang mereka kurang yakini tetapi percaya...bahawa bercinta selepas berkahwin adalah solusinya.

Kalau aku pula aku sokong dengan bercinta sebelum berkahwin.Aku lelaki pasti aku suka.Jika serasi dan ok dan ada jodoh kira alhamdullilah.Jika lain jadinya dan lain macam je peelnya.Kita ceraikan dan lepas itu cari lain dan kahwin lagi.50 kali pusing2 macam itu pun tak pe kannnnn!

Orang lelaki!

Apa pula rasanya kepada gadis yang diceraikan buta2 begitu? Salah akan percaya bercinta selepas berkahwin atau redha untuk menerima bahawa itu sudah kejadian jodoh kita?Mampu begitu? Sanggup?


chow!



24 Aug 2013

Lelaki Kita Tidak Matang.



Satu benda yang suka aku lakukan apabila bersendirian ialah menggatal.Itu bahasa kasar yang senang untuk difahami.Jika kita guna bahasa yang agak berlapik kita katakan ianya adalah nakal.Lelaki kalau tiada sifat gatal dan nakal kompom lelaki ini ada masalah teknikal yang agak berat.Jika kita tidak ubati dan biarkan sahaja ianya akan melarat menjadi penyakit jiwa yang serius.

Kalau tak jadi Gay pasti jadi penghuni di Tanjung.

Secara sukarela aku agak taksub sedikit dengan sifat ini.Jika tiada sifat ini pada aku, aku rasa aku bukan seorang manusia yang relax dan kool seperti sekarang.Kemungkinan besar aku adalah salah seorang manusia yang pemarah, pendiam dan membosankan yang pernah orang kenali.Sesiapa yang pernah mengenali aku pasti tahu sifat dan sikap aku yang kadang kalanya adalah di luar batasan peelnya.

Gila2 yang tidak gila.

Sejak aku di zaman remaja lagi aku memang seorang yang suka melihat dan memandang perempuan.Benar hanya memandang tidak mengacau.Tiada siulan2 nakal sepertimana selalu dilakukan oleh budak2 lelaki yang sebaya aku ketika itu.Tidak pernah aku mengacau gadis dengan cara begitu.Kepada aku cara itu kurang berhemah dan kurang kacak.Jika aku bersua dengan gadis yang aku rasa aku minat dan suka aku akan melihat dan merenung dia dari jauh sahaja.Tunggu dan lihat.Tunggu apa?

Tunggu bila mata bertentang mata dan si gadis tersenyum manja!

Semua gadis yang pernah aku pikat dan kenali sehingga ke hari ini sama ada yang terus menjadi kekasih atau hanya sebagai seorang  kawan cara aku mendekati mereka adalah sama.Pandang dan tunggu dan apabila sigadis tersenyum aku akan datang terus kepada gadis tersebut dan memperkenalkan diri.Jika nasib aku baik aku akan diterima dan dipelawa duduk bersama dan mulai berkenalan dan berbual kosong.

Secara jujur mereka jarang menolak sebaliknya menerima dengan senang hati.

Bila kita dekati seseorang gadis dengan cara begini ada 2 kemungkinan yang bakal kita hadapi.Pertama mungkin dia malu2 tetapi tidak ragu2.Keduanya pula sigadis akan lebih bersedia dan tahu memang kita sedang cuba mendekati beliau maka kemungkinan besar si gadis tidak akan terperanjat beruk jika merapatinya.Malahan kita mungkin tidak sangka yang kita sebenarnya sedang dinantikan oleh sigadis untuk datang kepadanya!

Kalau ditanya kepada gadis adakah mereka suka didekati dengan cara berhemah begitu pasti ramai yang kata ya dan suka.Cuma kadangkala orang lelaki bangsa melayu hidup di Malaysia dan di rantau Asia ini agak lurus bendul dan malu2.Pemalu satu hal banggang pun satu hal.Kalau boleh mereka mahu sigadis yang datang dekat dan memikat.Boleh macam itu?

Jangan jadi Lelaki lah!

Hari ini aku tidak berminat sangat dengan cara lelaki Melayu memikat gadis.Kurang gentle dan kurang ajar.Cara mereka datang kepada sigadis satu hal.Cara mereka bercakap dan bergaul juga satu hal.Entah tidak tahu apa silapnya mereka berkelakuan begitu kalau mahu dibandingkan dengan cara mamat bangla memikat lagi steady.Lagi macho!

Sebenarnya aku nak tulis tentang peel aku ...last2 lain la pulak jadinya.Stop kat sini dulu lah ok.

chow!




22 Aug 2013

Siapa Benci Cinta?



Cinta memang sukar untuk kita fahami sebenarnya.Walaupun ramai yang pernah bercinta dan seperti akan faham tetapi hakikatnya kita sendiri kurang yakin akan kefahaman kita terhadap cinta.Kadangkala kita amat memerlukan cinta dan di masa yang lain pula kita seperti tidak memerlukannya lansung.Kita binggung dan benci kepada cinta.

Tiada cinta kita mencari bila sudah memiliki cinta kita cuba hindari.

Tidak perlu bertanya dengan sesiapa pun kita cuma perlu tanya kepada diri kita sendiri.Kita mahu cinta atau tidak?

Jika jawapannya ialah tidak adakah kita benar pasti yang kita tidak perlukan cinta.Jika sebaliknya apakah yang kita cari darinya.Persoalan yang rumit untuk kita huraikan dan berikan jawapan.Ini semua berlaku kepada mereka yang pernah bercinta dan telah merasai sakitnya putusnya cinta.Sekiranya kita baru pertama kali bercinta dan belum lagi mengalami pengalaman putus cinta kita tidak akan dapat merasai situasi seperti ini.Malahan kita mungkin tidak faham dan bertanya mengapa ada sesetengah dari kita sangat berkira2 untuk memiliki cinta lagi.

Apa yang ditakutkan dan apa yang diragui?

Jawapan ini hanya akan kita jumpai apabila kita mengalami saat putus cinta.Disitu akan muncul semua jawapan yang kita mahu dari persoalan yang kita ajukan dahulu.Saat itu kita akan mulai faham mengapa dan kenapa ada diantara teman2 kita terlalu fobia bila memperkatakan tentang cinta.Kita juga mulai merasai perasaan yang sama seperti mereka.Kita juga mulai mempersoalkan cinta yang kita kagumi dan sayangi dahulu.

Mulai tertanya2 mengapa tiada seorang pun yang memberikan kita kata2 nasihat tentang al kisah cinta ini.

Tersenyum dan kita ketawa kecil.Kita terlupa sebenarnya dan cuba menafikan.Ramai yang memberikan kita kata2 nasihat tetapi kita buat2 tidak dengar.Bila sudah terkena batang hidung sendiri baru kita tersedar.Ketika ini semua yang kita angankan dan impikan seperti sudah musnah belaka.Kita kecewa dan tidak mahu lagi terlibat dengan apa jua perkara yang berkenaan cinta.Kita benci dengan setiap perkara yang bersangkut paut dengan cinta.Cinta kepada yang satu pun kita mulai lupai.

Putus cinta memanglah sakit.

Persoalannya sekarang apabila rasa sakit dan perit cinta itu hilang? Mungkinkah kita akan bercinta semula?

Ini yang akan membuat kita menjadi ragu2.Kata benci akan cinta.Kata sudah takut dan fobia kepada perasaan cinta.Kata sudah serik dan berjanji tidak akan terlibat dengan cinta.Kata akan cuba melupakan segala2nya tentang cinta dan cuba beralih kepada benda2 yang lain.Kata cinta itu kejam dan tiada berhati perut.Kata cinta itu cuma satu penyakit jiwa yang bakal merosakkan.

Bila tiba2 cinta datang lagi kenapa kita terima semula?

Lupakah kita kepada semua kata2 kita terhadap cinta.Siapakah yang khianati siapa sekarang!

Pening kepala aku!

chow!

20 Aug 2013

Imaginasi dan Imaginasi





Manis sekali bila melihat anak gadis yang bertudung.Lagi manis kalau yang bertudung itu mempunyai tingkah laku yang lemah lembut.Itu imaginasi sesetengah lelaki yang melihat atau berkhayal tentang gadis yang mereka mahu dan bakal mereka jadikan sebagai teman hidup.

Lelaki2 ini percaya bahawa semua gadis yang bertudung itu baik dan mulia.Bersangka yang baik2 sahaja.Namun harus diakui bukan semua yang kita sangka baik itu baik.Harus kita akur ada sesetengah benda kita tidak dapat meneka dengan betul dan tepat.Cuma imaginasi kita sahaja yang bakal meletak sesuatu perkara itu di bahagian mana.Jika salah maka salahlah dan jika benar maka benarlah.

Kadangkala apabila kita terlalu yakin dengan apa yang kita yakini tetapi sebaliknya yang terjadi maka persoalannya adakah kita akan tetap berpegang kepada apa yang kita telah yakini tadi.

Itu yang selalu kita dengar apabila tiba2 seseorang itu berubah sikap dan perangainya.Mereka percaya ini adalah kebenaran tetapi apabila mereka ketahui perkara yang sebenar mereka jadi kecewa dan tawar hati.Mereka fikir jika seorang gadis yang bertudung itu maka dia adalah dari golongan yang baik2 dan terlindung dari segala kemaksiatan.Mereka juga yakin bahawa mereka yang tertutup auratnya ini tidak pernah berlaku sumbang didalam kehidupannya.Mereka terlalu tinggi imaginasinya sehingga terlupa bahawa semua ini bukan rancangan yang di rancang.

Ini semua kebenaran yang mereka tidak mahu terima.

Semua orang pernah lalui zaman yang gelap dan tiada hujungnya.Terlupa siapa diri dan terlupa siapa yang miliki.Hilang hakiki yang ada dan mulai terlanjur jauh dari landasan yang selari dengan kehendak yang satu.Bukan itu yang dia mahu tetapi itulah yang berlaku.Sengaja atau tidak itu bukan lagi perkara yang sangat penting untuk dibincangkan.Semuanya telah berlaku maka tidak mungkin dapat dikembalikan semula masa yang telah habis itu.

Sungguh tidak adil bila lelaki2 ini ketahui perkara yang sebenar.

Pada awalnya begitu bersungguh tetapi akhirnya dihina pula.Ingatlah semua orang ada masa silamnya.Maka jika kita ini iklas dan merendah diri dan mungkin juga memiliki sedikit ilmu seharusnya kita terima semua ini sebagai satu ujian dan ketentuan yang kita sendiri tidak tahu mengapa dan tidak mahu pertikaikannya.

Setiap perkara yang berlaku pasti ada sebabnya.Jika itu perkara yang berlaku terhadap kita maka terpaksa kita terima dengan hati yang terbuka.Bukan salah mereka dan bukan niat mereka berbuat begitu.Niat mereka mulia dan mereka mahu berubah.Seharusnya setiap perubahan yang mereka cuba lakukan kita terima dengan hati yang terbuka dan redha.Kita juga manusia bukan lebih tinggi dari darjat itu.

Biarkanlah imaginasi kita bebas berimaginasi.

Itu lebih baik dan mulia.Jika tidak kita mungkin akan terbabas jauh dari apa yang kita mahu dan miliki.Semua bukan apa yang kita pilih dan rancang.Rencana yang tiada siapa tahu akan permulaan dan penamatnya.Benar sangat berat apabila kebenaran kita ketahui.Tiada perlu kesal dan rasa terhina kerana ini semua bukan hak kita sebenarnya.

Mereka mahu kembali kepada jalan yang benar seharusnya kita sokong dan bimbing bukan pula melorong mereka semula kejalan yang mereka pernah tersasar dan terlencong.Pernah tersesat tidak bermakna tidak boleh kembali ke pangkal jalan.Pernah jahat tidak bererti tidak boleh menjadi baik semula.

Imaginasi kita yang mungkin terlalu imaginasi.


chow.

17 Aug 2013

Rendah Diri Kita


Satu sikap yang cukup susah dibuang ialah bila kita terasa yang kita ini terbaik dan terhebat.Aku juga terkadang tidak terlepas dari bersikap demikian namun aku cepat bertindak untuk mengelak dari terus terikut2 rentak yang dimilki oleh sahabat kita yang bertanduk dua itu.Mereka memang suka kalau kita berganding dan seiring jalan bersama-sama.

Rakan2 kita yang memiliki dua tanduk ini memang cukup mahir untuk mempengaruhi dan menakluk kita demi janji yang telah dipersetujui bersama penciptanya.Mereka ini memang sangat berdedikasi dan berdisplin tinggi.Mereka bukan sebarang kejadian tetapi mereka adalah yang terhebat sebelum kita.Aku juga dapat melihat dengan terang dan jelas bagaimana kita yang sangat tinggi ilmunya ,begitu alpa dan bermimpi seakan "Dunia Ini Ana Yang Punya".Kau jangan usik apa yang aku pegang dan juga jangan cuba ubah-ubah apa yang aku pandang..."Nahas kau aku kerjakan!"

Itu sebenarnya yang aku cuba terokai dan selami tapi memang benar kata-kata itu..."kau fikir mudahkah memecahkan peti hati mereka"!

Pedang yang terhunus sahaja harus di rejamkan ketengah lautan kekerasan yang penuh dengan butir-butir pasir yang sekian lama telah terbenam dalam di dasarnya itu.

Tidak mungkin semudah itu.Dulu dia yang terakhir,lebih besar dan terbentang luas lagi merempuh segala kepayahan sebelum sampai yang terhujung sekali.

Siapa aku manusia yang tiada terlindung dari panahan sang durjana.Setiap dari kita harus mampu menahan gelora jiwa yang tersalut dengan seribu macam kepingan kerlipan cahaya bintang.Semoga aku terpelihara hendaknya dari segala pancaran sinaran keegoan dan kemusnahan.Harus aku jatuh melutut menunduk muka demi mu dan seandainya aku terlupa arah ,berikan aku sentapan dari cahaya kegelapan.

Aku adalah aku.

Jika aku hiba kerana minta direndahkan kata-kata ,aku akur .Namun aku tidak akan semudah itu untuk tunduk.Aku punya hati aku sendiri,kerana siapa mereka harus aku akur...keras hati keras lagi aku.

Cuma yang terpelihara sahaja yang aku akur dan taati dan ikuti.Mereka juga aku, tiada sebab untuk di turuti dan di takuti,tak perlu sungguh.Malah juga boleh di bantah dan di persoalkan.Itu aku amat yakin dan percaya,kerana itu aku sudi berdepan walaupun harus berdepan dengan aku yang menongkah arus.Ada aku peduli,tidak sama sekali kerana jalan yang aku lalui ,aku amat yakini.

Begitu juga kamu-kamu,harus percaya diri dan yakin juga fahami setiap apa yang dipijak, kita sudah tahu keras,lembut dan sakitnya.Begitu juga aku yang tiada setitik takut dengan apa yang akan timbul dari amarah hati mereka.

Kerana aku tahu jalan yang aku tujui dan aku idamkan.Namun tidak sesekali aku meludah tinggi ke langit dan menadah dada untuk dimiliki semula .TIDAK.

Tapi yang pasti aku akan tetap menolak diri aku serendah separas bumi.Biar aku rugi disini ,biar aku luka berdiri tapi jangan aku terlepas lepas melalui pintu yang lagi satu itu.JIKA tidak aku pasti terpaku melekat hingga hujung tradisi yang terdahulu.Dulu yang kekal sebelum ada kita.Sebelum ada semua.


chow!

14 Aug 2013

Sayangi Dan Lindungi Mereka





Hubungan diantara lelaki dan perempuan memang sesuatu yang mahu di miliki oleh semua insan didalam dunia ini.Hubungan yang berteraskan kasih sayang dan cinta.Indahnya hubungan diantara dua jantina ini tiada siapa dapat menafikan dan juga mengelakkannya.Dua perkara didalam dunia ini yang dinamakan nikmat ialah perempuan dan wang.

Kalau tiada dua perkara ini dunia seperti tiada bulan dan matahari.

Berkasih sayang dan bermanja diantara dua jantina ini akan melahirkan rasa cinta juga rindu sesama mereka.Hidup didunia terasa indah dan lengkap jika semua yang kita impikan terjadi dengan senang dan tiada banyak menempuh halangan dan dugaan.Pasti aman dan damai semua mahluk yang hidup diatas muka bumi ini jika kasih sayang yang ada dimiliki dan disyukuri.

Namun bukan semua manusia tahu untuk menjaga dan menghargai semua keindahan ini.Perempuan adalah kenikmatan kepada lelaki.Tiada perempuan hidup lelaki pasti bosan dan menghampakan.Nabi Adam pun bosan dahulu maka allah ciptakan seorang teman buat beliau.Seorang teman yang bernama Hawa seorang perempuan.Hebat sekali mahluk yang kedua ini allah ciptakan.Hanya dia yang mampu melahirkan semula seorang manusia.Lelaki boleh kau boleh?

Boleh blah!

Oleh itu kepada semua lelaki yang ujud didalam dunia ini tolonglah hargai dan lindungi kaum hawa ini dengan penuh tanggungjawap dan kaseh sayang.Orang perempuan tanpa lelaki mereka juga terasa kesunyian.Bagi mereka kita para lelaki adalah tempat untuk mereka melepaskan semua bebanan didalam jiwa.Minta di belai dan dimanja.Berikan cinta juga kasih sayang.Jangan sangat untuk memahami mereka kerana mereka juga keliru.Kita lelaki hanya perlu lindungi dan sayangi mereka.

Namun aku sebagai seorang lelaki pada ketika ini agak kecewa juga dengan kaum sejenis aku.Mereka melayan kaum hawa ini penuh dengan kebiadapan.Tiada lansung ada rasa belas kasihan.Seringkali gunakan kekerasan demi sesuatu perkara yang boleh di perbincangkan.Tangan dan kaki sebagai ganti kepada mulut ketika berkata2.Kekuatan yang dimiliki oleh lelaki dan tidak mungkin dapat ditandingi oleh perempuan telah digunakan sewenang2nya terhadap mereka.Di provok dengan kata2 yang kasar dan bengis.Di pukul ,dilempang,ditumbuk,ditendang,diterajang dan di aniya dengan sesuka hati.

Kejam dan sadis apabila hak mereka dinafikan.

Kaum lelaki ingat dan sedarlah bahawa kita ini adalah dari kaum adam.Nabi Adam bersusah payah berdoa dan bermohon kepada Allah agar dia diberikan teman di atas muka bumi ini.Bila permintaanya ditunaikan oleh yang maha berkuasa betapa gembiranya lagi hati Nabi kita itu.Seharusnya kita juga begitu bukannya bersikap dan berperangai seperti binatang.Binatang yang tiada akal.Kita manusia diberikan akal dan fikiran tetapi kenapa perangai binatang yang kita ikuti?

Sedih apabila melihat ramai sangat wanita pada hari ini tidak dihargai.

chow!


13 Aug 2013

Ombak Rindu di Rumah Orang





Orang beraya kita pun mahu beraya.Ialah mana tahan duk kat rumah jer.Nasib baikla aku ada kawan yang lambat sikit balik kampung maka kerumah beliau la aku selalu jadikan sasaran bila terasa perut mulai kelaparan.Rumah dia rumah aku.Nasib la kan.

Lupa malam raya ke berapa ntah di tv 2 ke tv 3 ada menayangkan filem Ombak Rindu.Permulaan tu malas la nak melayan filem ni.Orang perempuan kata filem ni memang filem air mata.Aku pulak bukan reti sangat dengan filem2 melayu ni.Bukan mahu kondem filem tempatan tetapi aku memang jarang atau mungkin malas nak menonton filem tempatan.Cerita yang selalu aku tahu macam mana jalan penamatnya.

Malam itu hati aku terbuka untuk filem tempatan.

Pertama sebab percuma dan keduanya aku tak mampu nak berjalan lagi kerana perut penuh berisi lemang dan rendang daging lembu.Melantak tahap gaban tak hengat.

Part yang paling best ialah cuma aku seorang je lelaki yang tinggal waktu itu.Kawan aku senyap2 telah cabut ntah kemana.Malas nak kalut sangat aku layan je melepak dengan adik beradik perempuannya dan mak2 saudaranya.Ramai dan meriah dengan usikan2 manja dari gadis dan mak gadis sekali.Selamba je aku landingkan badan aku depan tv yang melekat kat dinding rumah mereka.

Ombak Rindu start.

Layan dan layan.Slow2 ada tangan mungil menghulurkan tissu sekotak.Tangan aku dengan perlahan menarik keluar sehelai dua tissu yang maha lembut itu.Lalu di letakkan di atas hidung aku ntah dari mana ada pulak air mengalir lesu turun kebawah.Di kesatkan sedikit agar tak de mata yang perasaan.


"...abang nangis yer....kahkahkahkah!..."


Sergahan yang kuat dari suara anak gadis yang menghulurkan tissu tadi.Jahanam!


chow!


12 Aug 2013

Cinta Bersemi Kembali



Lama juga aku tidak menulis tentang kisah cinta aku.Jika sesiapa yang pernah membaca tulisan dari blog lama aku hingga ke sini pasti serba sedikit mengetahui bagaimana keaadaan aku sebenarnya.Juga pasti perasan yang aku mulai kurang menulis tentang kisah cinta.Bukan cerita cinta aku sahaja begitu juga cerita cinta lain.

Hampir 5 tahun bersendirian tanpa cinta kini cinta mulai berputik semula.Ketika awal2 putus cinta dahulu aku ada meminta pendapat dari pembaca blog aku yang lama dahulu.Ramai juga yang memberikan nasihat agar aku mencari cinta yang lain setelah dia bertemu cinta yang baru.Aku cuba juga beberapa kali namun tidak berkesudahan dengan baik.Ini mungkin tiada kesesuaian di antara kami.

Kali ini cinta berputik semula dengan bekas kekasih hati aku yang lama itu.Tidak tahu mengapa dan bagaimana ianya terjadi.Jujur aku sudah membuangnya jauh dari ingatan aku.Rela melepaskan dia pergi dengan pilihan hidupnya.Malas mahu bertelingkah dan bersakit hati kerana bagi aku tiada faedah dan hanya membuang masa sahaja.Segala2nya sudah dilakukan untuk melupakan di antara satu sama lain.

Jika ada yang bertanya bagaimana rasa benci aku terhadapnya...jawapan aku ialah sehingga habis benci aku terhadap dia.Sesiapa pun bila baru putus cinta akan pasti menjadi seorang manusia yang kurang waras akal dan juga tindakannya.

Ramadan yang terakhir telah hampir melenturkan warna hati aku yang pekat dan keras.Permulaannya memang ada riak ego seorang lelaki cuba berpura keras.Cuma senyuman manis dia yang sekian lama aku rindui telah mencalar dan meleraikan sedikit sinaran halus dari dalam peti kotak kaca hati aku.Suka atau benci aku sendiri mulai keliru.Sengaja aku berpaling ke arah lain setiap kali dia cuba melihat jauh kedalam anak mata aku.Dia tahu di mana kelemahan aku.

Dari mata jatuh ke hati.

Ketika azan kedengaran secara lembut suaranya berdoa sambil matanya mengeyit ke arah aku.Lalu dihulurkan sebiji kurma yang memang telah tersedia dia atas meja.Tangan aku...ye tangan aku secara spontan menyambut balik dengan baik dari jari jemarinya.Sentuhan itu telah memberikan aku satu renjatan eletrik yang amat kuat sekali.Bukan secara zahir tetapi batin.

Terdiam dan tidak terkata.

"...eh ...makan la yang U tercegat macam kena sampuk hantu kenapa?..."

Lalu aku makan sambil kepala tertunduk.Bukan aku malu dengan dia tetapi aku sedang berfikir.Hati aku berkata2...

"...adoi ....apahal dgn aku ni..."


bersambung....lalalalala!


chow!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...