Pages - Menu

31 Jul 2013

Hilang Idea Menulis

Hilang idea untuk menulis ialah satu penyakit yang sangat di takuti oleh semua pemilik blog di alam maya ini.Penyakit ini menyerang tidak kira jantina dan juga umur.Penyakit ini kalau sudah terkena memang susah untuk di ubati silap2 hari bulan boleh meninggal terus dari dunia blog untuk selamanya.Ini virus memang bukan mudah untuk dinyahkan dari minda semua pemilik blog.

Penyakit hilang idea bagaimana untuk di ubati?

Kalau ikut cara aku mudah sahaja.Perlu sensitif dengan segala yang kita lihat dan pandang.Perlu pasang teliga dengan setiap apa yang kita dengar dan bualkan.Jangan terlalu sombong dengan berita2 terkini.Jangan jadikan malas sebagai rakan sepermainan.Jujur dengan diri sendiri / jangan bikin cerita yang kita sendiri tidak fahami.Jangan terlalu anti sosial cuma melepak di blog sendiri tanpa mahu bikin blogwalking.Jangan berangan banyak depan pc atau laptop kita kerana idea tak akan muncul dengan begitu sahaja.Namun jangan tak tahu kalau banyak berangan kita akan dapat banyak idea.So curi sedikit idea berangan sebagai batu asas kepada satu2 idea penulisan.

Satu lagi masalah ialah apabila kita mahu menulis tiba2 kita hilang idea.Tak sampai seminit kita jadi blur hilang terus idea untuk menulis.

Ini ramai yang terkena dan terlibat.Aku biasa terkena dengan sindrom sebegini.Sindrom hilang idea secara tiba2 kadang kala boleh buat kita jadi bosan.Marah pun iya juga.Sedang kita bersemangat untuk menulis tetiba hilang terus idea.Aje jahanam!

Amalan yang selalu aku lakukan untuk menarik balik idea yang hilang ialah buat blogwalking.Ini cara yang paling mudah untuk dapatkan semula idea yang telah berambus hilang.Kalau gagal juga maka kita harus berhenti berehat sebentar.Keluar dati bilik pergi makan atau sembahyang atau pekena sebatang rokok dahulu.Ialah kita ini adakalanya kejam juga dengan minda.Tiada rehat lansung dari celik biji mata sampai tutup biji mata asyik berfikir sahaja...memang jemm otak kita bhai!

Insyaallah pasti akan terubat sedikit penyakit hilang idea kita.

Kalau masih lagi tak tahu nak menulis apa2 masih lagi muflis idea apa kata curi2 sedikit dari entry2 yang lepas yang sudah lapuk dan kita upgradekan sedikit.Bukan semua orang baca pun entry2 kita yang lepas.Cuma kena bijak sikitla sewaktu menaik tarafkan tulisan yang kita cuba recycle tu.Jangan jadi bodoh sangat bulat2 buat kopi paste.Lagi mahu hebat buat kopi paste je entry orang lain...aah..elok la tu! amalkan selalu!

Hilang idea buat idea baru iaitu kopi paste tulisan orang lain...jahanam! hehehe!

Namun sebenarnya kalau mahu menulis tak perlu pun panjang2.Tulis pendek2 pun ok asalkan tak berlapuk blog kita.Salah satu sebab kita tiada idea ialah kerana kita cuba menulis satu entry yang cantik dan berisi.Kita fikir kita harus tulis panjang2.Baru nampak macam ada blog.Sebenarnya tak perlu pun tulis semacam itu tulis pendek2 pun ok walaupun merepek.Janji ada daripada tiada.

Cantik bicara tulis ikut kemampuan kita.Jika tak boleh jangan di paksa sangat.Nanti bidaah jadinya.

Idea banyak sebenarnya cuma kita tidak tahu bagaimana untuk dilahirkan dengan cara penulisan.Fantasi dan imajinasi kuat cuma mahu direalitikan agak kabur dan tergaru2 kepala.Bila baru mula menulis sebaris dua tetiba hilang fokus.Kalau aku, aku berhenti dan simpan dahulu.Esok2 boleh sambung bila datang idea semula.

Kalau tak boleh juga...kita kahwin je la!


chow!

40 comments:

  1. pernah berlaku sudahnya aku malas mahu peduli lagi.mungkin aku terlalu penat dan perlukan rehat sebelum kembali sedia untuk menulis lagi.

    ReplyDelete
  2. kadang2 selalu jugak aku rasa macam tu, tapi bila fikir balik hobi blogging dah lama ada, sayang kalau nak tinggal

    ReplyDelete
  3. "Idea banyak sebenarnya cuma kita tidak tahu bagaimana untuk dilahirkan dengan cara penulisan."


    betul ni beb

    ReplyDelete
  4. Saya pula kalau update, n3 or subjek tu datangnya dari hati..apa yg terlintas tu yg saya sampaikan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini aku selalu buat...namanya entry belasah...Heehehe.

      Delete
  5. xper bang @Lelaki, blog bukanlah hakmilik kekal gituu., n timekaseh singgah2 blog wak yee.. ehHHHEee

    ReplyDelete
  6. Hahaha.....kawin dengan idea....
    Kompem lepas tu berbaldi2 idea datang...
    Kehkehkehkeh...

    Penyakit ada idea...dan tetiba blur tu...Nur pernah alami....mmg rasa nak lempang2 lappy..padahal lappy xsalah pun...hahaha...

    ReplyDelete
  7. hihihi kadang2 saya pun hilang idea...

    ReplyDelete
  8. hahaha..betul2..kadang2 macam tu la jadinyaa

    salam perknalan =D

    ReplyDelete
  9. itulah kdg2 mmg xda idea..time ada tu kna krang siap2.hehe

    ReplyDelete
  10. Setuju.kalau aku pun save as draft then baru sambung.Idea memang ada cuma nak bentukkan dari segi penulisan itu tiada :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. selalu aku simpan je...tunggu idea mai baru on semula.

      Delete
  11. SAYA PUN BIASA DAPAT PENYAKIT MALAS TAKDE IDEA MENULIS BLOG.. :)

    ReplyDelete
  12. banyak kali berlaku pada gue. perkasa biasa la tu. macam sekarang ni pun gue x de mood. x de mood nak buat apa-apa pun.

    ReplyDelete
  13. nice sharing..idea ni kdg2 cam chipsmore je..tp bg ambe kalau xde idea sgt..join je segmen, xpn share ape yg boleh muhasabah diri, utk pringatan dri sndri juga =)

    ReplyDelete
  14. kena sediakan pen dgn kertas bila idea dtg terus catit

    ReplyDelete
  15. kahwin dengan siapa?

    haha!

    biasa lah idea memang ada pasang surutnya...

    ReplyDelete
  16. aku skang ni pun hilang idea menulis.... atau hilang mood. Idea ada tapi mood tak ada. Entah kenapa.. haha. Apa2 pun... hilang idea menulis ini dipanggil block writer...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooo gitu.

      hai x kan hilang idea kot.....jiwa kacau idea ramai tahu.

      Delete
  17. Pnah jgk trjdi kat pyka . Skrang je mula nak aktif mcm dulu2 blik . Haha .

    ReplyDelete
  18. sekarang ni, kalau tandus idea, ada banyak method untuk tetap menulis... tak perlu tulis panjang... pendek pun ok... tak perlu entry berat... just borak kosong pun ok... merapu pun apa salahnya... luah kan apa yg di rase... hmm... no pressure...

    ReplyDelete
  19. banyak cara bila kita ni hilang idea bro.hehe. aku bila kekurangan idea, ak akan jadikan fb tempat untuk cari idea.. hehehe. samada buat status minta pendapat dan juga idea.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini idea yang paling mudah untuk cari idea...hehe

      Delete
  20. nanti bidah jadinya..adehh..tp 1 lg maslah adalah kekangan masa..idsea dh ada tp masa takde.lpastu bila masa ada idea yg ada aritu hilang dh :D

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...