Pages - Menu

1 Jul 2013

Nasib Badan






"....aku tak faham la dengan orang ni ....aku dah cakap aku ni bukan boleh jalan sangat,kaki aku ni dah tak berapa nak daya lagi...lagi pun bukan dia tak tahu yang aku ni ada kencing manis...!"


Keluhan dan rintihan dari mulut orang tua yang aku panggil pak lang.Baru balik dari umrah tapi marah2.Bukan marah pasal pergi umrah tapi marah dengn orang tua yang bergelar haji yang menggayat dia tentang pakej umrah yang dia ikuti selalu.Pak aji ni cakap lah pakej ni bagus,hotel penginapan bagus,dekat dengan masjid besar dan bla bla bla....


 "...ko bayangkan lah aku  berjalan kaki bagai nak mati lebih kurang 20 minit jauhnya cuma dapat sembahyang kat surau kecil jer ...bukan masjid besar!...punya lah jauh kalau berjalan nak sampai ke masjid besar ...boleh meninggal aku kat situ gak!..."


Kesian jugalah bila aku mendengarnya.Dia pergi dengan bini dan anak2nya.Anak dia ada cakap dengan aku tentang hal ini dan aku cakap kau layan je la dan jangan banyak soal.Itu sebelum pergi anak dia dah tak berapa nak sedap hati.Katanya pak aji yang uruskan pakej umrah ni bukan main ye2 lagi mengajak pak lang aku pergi dengan ajensi yang mengguruskan umrah tersebut.Aku faham kenapa anak pak lang aku tak sedap hati.

Dengan sedikit kejam dan tergamak aku berkata2 kepada pak lang aku ni...

"...pak lang lain kali kalau nak pergi umrah jangan cari yang murah biar mahal sedikit tapi puas hati.Lagi satu jangan cepat percaya dengan orang walaupun dia dah pergi haji 18 kali sekali pun.Manusia tetap manusia mahu untung dan kurang rasa simpati.Aku juga berpesan lain kali kalau mahu pergi mengerjakan umrah cari ajen yang mempunyai saiz badan yang besar....atau lebih tepat gemuk!..."

"...eh! apasal la pulak..."

"...sebab kalau gemuk dah tentu dia tak larat nak jalan jauh2...dah tentu dia cari lokasi hotel yang dekat dengan masjid besar...hehehe!..."

"...aah betul gak cakap ko tu...mana larat dia nak bawa kita duk jauh2 dan jalan jauh2..."


chow!

27 comments:

  1. hahahhaha... biar mahal asalkan berbaloi.. heehehe..betul gax kan.. y gemuk...ekkekekke...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau dia gemuk tentu dia cepat penat berjalan jauh...hehe

      Delete
  2. gemuk? ok. tips berguna. =]

    ReplyDelete
  3. btl jgk..ssh kn gtu..kna cr agen yg btl blh cya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. org zman sekarang ni macam2 peel.

      Delete
  4. Salam, sy follow blog awk n awk follow blog sy yer...jemput masuk ke blog saya http://ibu2ahmad.blogspot.com untuk mendapatkan harga istimewa untuk produk Shaklee. TQ for your support.

    ReplyDelete
  5. betul tu.. kadang2 yang murah ni pun serba serbi tak mencukupi. tapi jika dah niat untuk menunaikan kewajipan kepada Allah, anggap je lah benda ni satu perjuangan. jika mati di sana, dah dikira syahid :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. org cakap ...kalah membeli menang memakai.

      Delete
  6. Replies
    1. kalau ada sen lebih kena pakai yg baik sikit.

      Delete
  7. Perkataan gemuk tu sgt sensitif bg aku.

    ReplyDelete
  8. he3 ni pgalaman sndri ke?? idea yg last 2 boleh pkai =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ayooo lu x baca yer...ini gua punya pakcik la.

      Delete
  9. Replies
    1. ok setuju gak. biar mahal sikit. tapi manusia. lagi murah lagi bagus. (ini segelintir sahaja)

      Delete
  10. assalamualaikum...salam kenal dari bunda..

    ReplyDelete
  11. Hampir tertawa membaca yang terakhir itu. Itu benar!

    ReplyDelete
  12. Iklankan Bisnes Anda Di Sini: www.adv711.com

    IKLAN YANG MENDATANGKAN PENDAPATAN

    MAHUKAH ANDA - IKLAN ANDA DIBAYAR?

    @ Dibayar Tanpa Iklan? Seperti Ini?

    PENDAPATAN BULANAN ANTARA 3K - 7K

    IKUT CARA KAMI, SISTEM KAMI, USAHA ANDA !!!

    Hubungi Dan Daftar Sekarang www.adv711.com

    ID SPONSOR superadv711

    SMS NAMA DAN LOKASI ANDA KE 019 975 9916

    ReplyDelete
  13. kesian pak lang... ni bukan kes kena tipu, cuma mungkin masalah teknikal ni... hmmm... kim salam pak lang... ade rezki, sampai lagi ke tanah suci... insya allah...

    ReplyDelete
  14. SIAN PAKLANG..tk dpt sy bayangkan betapa lelah paklang berjalan smpi 20 minit
    smpi rasa cam nak mati tu ;)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...