Pages - Menu

30 Nov 2012

Redha

Redha...macam mana caranya yer.

Tulisan-tulisan aku yang lepas selalunya aku sudah ketahui apa yang hendak aku tuliskan tetapi kali ini aku memang tak tahu bagaimana mahu mula menulisnya.

Sukar sekali kali ini untuk aku menulisnya.

Perkara redha ini kalau salah kefahaman bisa jadi redah.Itu yang aku agak gabra sedikit apa yang mahu aku cuba kupaskan.Benarkah perkara redha ini adalah sesuatu perkara yang sukar untuk dilakukan?

Kalau ikut apa yang aku tahu dan fahamitentang redha ini ialah sesuatu perkara yang telah berlaku dan tidak mampu lagi kita miliki kembali.Dimana kita mulai akur dengan semua baik dan buruk dengan apa juga perkara yang telah berlaku.Juga menerima dengan hati yang terbuka dengan tiada menyimpan dendam didalam hati kepada apa dan sesiapa mungkin juga dengan tuhan sekali pun!

Setakat ini sahaja tulisan aku mampu pergi...

Mohon kalian yang membacanya tolong rungkaikan dan kupaskan apakah itu REDHA!

Sukar sekali buat aku untuk memahaminya...aku rasa bukan aku seorang sahaja yang binggung dan kurang faham dengan perkara redha ini.

Sila lah....menulis yer!

chow!

18 comments:

  1. redha? something yang senang nak ungkap, tetapi susah nak buat. ingat senang ke nak redha 100% dalam masa yang singkat. memang mudah cakap, "aku redha" tapi tanya pada hati.."betul ke aku benar2 redha.." . haih. sebab nak redha, kita kena betul-betul ikhlas. bak kata ombak rindu, redha itu ikhlas. pasrah itu menyerah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah...baru teringat ayat dari filem ombak rindu....


      "...redha itu iklas....pasrah itu menyerah...."


      ish!


      susahnya kannnn.....

      Delete
    2. redha itu pasrah
      pasrah itu berserah

      hahaha

      Delete
  2. redha, redah dan reda adalah 3 situasi berlainan..ehhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. redha=menyerah pada suratan takdir, redah=jalan je, reda=berhenti.. kehkehkeh..

      Delete
  3. sy redha je kalo tak lulus ujian minggu depan...
    boleh cmtu? redha = pasrah. lebih kurang camtu la kot.

    ReplyDelete
  4. saya jarang nak sebut redha
    selagi boleh fight, saya akan fight..

    ReplyDelete
  5. redha adalah menerima sesuatu perkhabaran dengan kerelaan hati.. itu kalau tak salah aku :)

    ReplyDelete
  6. mungkin.
    menerima sesuatu dgn rela. ikhlas.



    hm.susah kot

    ReplyDelete
  7. Kamu ini saya konklusikan selalu mengeluh ttg nasib diri. Redha itu perlu keihlasan. Jika org yg disayang itu kelihatan gembira, relakan dia pergi. Jika dia kembali, dia akan jadi milikmu selamanya..ika tidak, kamu perlu redha.

    Jna itu sangat manis dan sesuai dgn kamu. Mulakan satu langkah ke depan dan seterusnya...saya yakin kamu akan bahagia kembali.

    ~Rela~

    ReplyDelete
  8. yakin dengan apa yang Allah tentukan untuk kita. Insha Allah kemanisan yg kita akan dpt nanti

    ReplyDelete
  9. redha digunakan dalam situasi yang kurang menggembirakan.ataupun ditimpa bala.

    "aku redha sebab bos naikkan gaji aku"-pernah dengar?

    ReplyDelete
  10. Redha itu sesuatu yang diluar jangkaan.

    ReplyDelete
  11. tgk komen Jna gan lelaki semamlam...related kah?hahaha..cbuk kan :p redha....menerima segalanya adalah ketentuan Allah dan itulah yg terbaik bt kita.tanpa ada satu soalan pon kenapa..itu yg ayut paham.percaya rukun iman yg keenam...pasti blh wujudkan keredhaan...

    ReplyDelete
  12. redha tu ikhlas, pasrah tu menyerah. hee.

    ReplyDelete
  13. Apabila hati sudah bersedia mengungkapkan redha, demikianlah sakit & pahit yang bakal dihadapi nanti diterima sebagai tarbiyyah. ;)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...