Pages - Menu

10 Sept 2013

Luahkan Perasaan


"....Nok lu0h prasaan ckit sarm pesbukku-->Sakit aty ak ngn ntEw saem mkEw saEm...dpn bAex...blakEa pow hanjea...bkp0w mg bnaw. Xpuwah aty gp0w..ak bkew p0w mg...mkEw saem...pu0p mg cungoh...ngn gu dri dop mkEw alex blakea...dEkiw ntew ap0w laa ngn pkaian ak...mg str0w mn0w gap bbi....ph d0p punoh nmow ak...mzty sep mu gt0o kea...mkew saemm....ph dop prudoh nmo ak..eikup ak nk naek mtr bpok ak pow...eikup ak mongep ngn mtr sapow pow...pu0p dekiw bkp0w??? Kop bpok ak laa nokk bliw gp0w kpku...dy ad0w ptiz...sep mg deki ap0w...nok uat gn0w mg pbiz ptiz jtew...ph dop dekiw ngn ak...xd0p ms0w ak nokk punoh hbungan gu dri....ak ad0w bp0k dohh laa..tk0wt mg eah glow...ph dop naex nmo ak..ak xajim eah mkew gu...ya my hbiz d0p rasuk saem ak oyp jgew rapat ngn ak...ak bkew pow puop mu...ak xcrow hal mg...jgew cr0w hal ak..bras0w dekiw nok bp0k pkaw rim...mg cri laa...ph mg naex pgiw,, siang,,mlew tnp0 hnti..okey...xdop saem pow puop mg p0w ak byEhh laa....dpn baex...blakea pow hnjea bbi buto lapaw bidahhh...arap mg as0w...."


Di atas adalah salah satu contoh luahan perasaan seseorang yang aku kutip curi dari status FB anak dara chomel.Walaupun aku sedikit keliru dan pening dengan ayat2 yang dia guna pakai namun aku mungkin dapat fahami serba sedikit isi kandungannya.Luahan ini berkemungkinan besar berkenaan harga minyak yang baru naik baru2 ini di negara kita.Siapa yang lagi faham tolong translatekan di ruangan komen ok agar mana2 pembaca kita yang kurang mahir dapat kita bantu untuk memahaminya.

Setiap dari kita berhak meluahkan segala rasa isi hati kita.Perasaan kita adalah hak kita dan tiada sesiapa yang berhak tahan atau halang kita untuk kita luahkan.Jika kita tidak suka dan kurang senang dengan seseuatu perkara maka jalan yang paling mudah adalah dengan meluahkan keluar semua.Cara untuk kita luahkan mungkin ada pelbagai cara dan kaedahnya.

Cara yang bijak atau cara yang bodoh.

Cara yang bijak adalah cara yang kurang popular yang digunakan pada abad ini.Cara ini sudah semakin di pandang kuno oleh genarasi hari ini.Pada mereka cara ini lambat dan kurang efektif dan mengambil masa yang agak lama untuk di selesaikan.Perlu ketelitian yang berhemah dan sedikit tolenrasi hati demi menjaga kesopanan dan kesusilaan cara timur.Cara yang bijak ini semakin kurang diamalkan kini.Cara yang ini adalah cara yang cukup berhemah dan sangat selamat.Sukar sekali untuk dimalukan dan memalukan.Apa caranya?

Cara bijak ini ialah meluahkan rasa hati kita dengan kedua orang tua kita.Adik beradik kita atau mereka2 yang lebih dewasa dari kita yang kita percayai dan hormati.

Cara yang bodoh pula adalah salah satu acara yang sangat digemari dan terlalu popular pada saat ini.Pantas dan tepat dan tidak perlu fikir panjang2 atau rujuk kepada sesiapa.Kita cuma perlu buat seperti contoh yang aku buat diatas tadi.Hari ini jenis luahan murahan seperti ini semakin kerap kita temui di laman2 sosial.Lansung tiada rasa sedikit kesal pun di hati mereka2 ini dengan tanpa segan silu dengan bahasa yang tahap dewa dipamer dan di baca oleh beratus2 orang dalam tempoh cuma beberapa saat sahaja.

Cukup memalukan lebih2 lagi yang empunya status datangnya dari seorang gadis.

Itu kepada aku masih dapat aku terima dengan tenang.Cuma aku memang tidak suka atau benci dengan manusia yang tidak cukup sifat kemanusiannya.Ini kepada mereka2 yang entah tidak tahu apa yang tidak cukup dan tidak puashati.Segala2nya pada mereka adalah salah dan tidak betul.Apa sahajalah tidak kira apa pun semuanya mahu dikaitkan.Manusia yang taksub kepada satu2 parti politik.Faham dan tahu kamu itu penyokong tegar dari satu2 parti politik.Janganlah tamak sangat nak luahkan perasaan lebih2 lagi dilaman sosial.Selang 1/2 jam ada sahaja status baru yang menjengkelkan akan kamu keluarkan.

Untung sangatkah kamu buat begitu?

Jenis2 luahan perasaan seperti ini sebenarnya secara tidak lansung memperlihatkan akan siapa diri kita sebenanrnya di mata umum.Kekeliruan kita dalam memilih cara untuk meluahkan persaan akan membuatkan kita di tuduh sebagai manusia bodoh macam lembu.Bila kita tidak berfikir panjang dan apabila kewarasan dalam bertindak kita ambil mudah maka akhirnya diri kita sendiri yang merasa sesalnya.Elok2 ada yang suka dan minat dengan kita beralih jadi meluat dan menyampah.Siapa yang rugi tentu diri sendiri dan bukan sesiapa pun.

Cuma nasihat aku kepada semua kalau ada yang yang sedang kronik hati dan meragam jiwa elok2 dan bijak2 lah guna akal apabila meluahkan rasa isi hati kita di laman sosial.Kalau masih degil dan masih mahu berkeras juga dan mahu berkasar dilaman sosial ....aku syorkan guna pakai cara ayat2 diatas tadi ok!

Bukan semua orang boleh faham kan...hahaha!

chow!




27 comments:

  1. yeah, betul, nak mengadu, Allah kan ada, FB bukan tempat mengadu....

    ReplyDelete
  2. x paham apa yg dia tulis,huhu
    nampak sgt i is dah tua :(
    x paham bahasa remajew

    ReplyDelete
  3. Satu pun tak fhm. Huhuh. Dann, kadang kala kita sekali berdosa baca ayat dorang yang menyumpah2 . Tsk.

    ReplyDelete
  4. apa benda la dia ckp tu. Dah la guna loghat kelantan. Pastu tukar ejaan plak. Hadoi.

    ReplyDelete
  5. langsung tak paham apa yang dia tulis..
    ngadu kat facebook apa dapat..
    orang pandang serong pada kita ada la..kan??

    ReplyDelete
  6. HAHAHAHA . KESERABUTAN BACE AYAT KAT ATAS TU ..

    ReplyDelete
  7. Aku faham tapi jengkel pulak. Erk..


    Apa apa pun, terima kasih atas teguran itu. :D

    ReplyDelete
  8. Saya sakit lihat lambakan ejaan sebegini. Menyedihkan

    ReplyDelete
  9. siyesli xpaham apa budak tu luahkan.. pening.. xsmpi sebaris ayat dh biol dh..kakaka..


    btw, aku ada sorang kwn suka luahkan perasaan kt fb.. mrh dgn suami, mrh dgn anak, mrh dgn ntah sape²..semua post kt fb..

    ReplyDelete
  10. errr... status yg atas tu, xde org yg nak translate kan ke? aku bingung dah nih baca.

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum.

    Status tu..aku nampak je ejaan sakit hati jadi sakit aty..terus ak berhenti. Banyak pulak huruf w, auwwww,auwwww, menabah ak nak fahamkannya.

    Demi kucing (aku suka betui page dunia kucing,hang try la tgk), ak masih bertahan guna facebook,hahaha

    ReplyDelete
  12. ha3...luahan xwaras 2..ambe xpham lgsung dia taip ape..hram jadah..nk luahkn perasaan baik pada Allah..kn dia maha pndengar..lpas 2 kat ibu =) sbb ibu pndgar yg setia..

    ReplyDelete
  13. Tak faham dan tak nak faham dan tak nak baca pun luahan di atas tu. Dulu pernah ada budak sekolah tersalah sms pada phone saya. Saya berkali² cakap salah nombor, dia tak nak terima. Itu tak pe, yang menjengkelkan hati dan perasaan adalah, dia kata saya tak bersekolah sebab saya taip ayat penuh, even dalam sms. Sedangkan dia taip ayat macam contoh ayat di atas itu la. Sangat hampeh saya rasa budak remaja sekarang ni.

    ReplyDelete
  14. sbb tu xska sgt update psl emosi kt fb ke twitter ke.hehe..umpama itu klmahan kita ;-)

    ReplyDelete
  15. dia punye luah perasaan tu lagi menggerutu perasaan aku baca haha

    ReplyDelete
  16. pengsan aku baca. kemain payah nak paham... haihhh...

    trend skrg luah prasan melalui fb. dunia dunia..

    lara semua tu

    ReplyDelete
  17. betul!! tak patut luah perasaan di dunia guna laman sosial! :D

    ReplyDelete
  18. nohorommmm bahasa planet nameck????

    ReplyDelete
  19. tu lah sbb Mark Zukerberg bg nama "facebook"...
    kita boleh tau sifat yg ada pd seseorg bila kita tengok status dia...
    means kita boleh tgk wajah sebenar dia...
    but, bagi aku org yg pandai pakai fesbuk is a person who never describe his emosional or describing his opinion emotionally...am i right?

    ReplyDelete
    Replies
    1. typo--->emosional*emotion/feeling
      spm BI den dapek D

      Delete
  20. luahan perasaan dlm bahasa klate yg diubah suai menjadi lg xfaham.. haha
    terbaek la gadis cakap pasal moto.

    ReplyDelete
  21. aku nak balas komen pun x reti ni...hehe!

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin sebab pemikiran kau masih lagi di'occupied' oleh kenangan dengan si remaja itu?

      Delete
  22. aku tak paham apa yg ditulis kat atas tu.. mungkin luahan monolog yg serabut tu..

    ReplyDelete
  23. hahaha susah nak paham la .. eh lelaki semalam aku ni memang dah lama baca blog ko.. boleh tak aku balas balik setiap entry ko dlm entry aku nanti..

    sangkancilcomel

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...