Pages - Menu

2 Sept 2013

Gadis Hari Ini Pemalas


Hari ini gadis zaman ini ramai diantara mereka adalah dari golongan yang sangat pemalas.Tidak tahu dimana silapnya dan siapa yang harus kita persalahkan.Tergamak ke kalau kita cuba atau persalahkan ibu bapa kepada gadis2 ini.Tidak adil rasanya kalau kita letakkan kesalahan dan permasalahan ini di bahu ibu bapa mereka.Si pemalas bukan ibu bapanya tetapi anak2 gadisnya.

Budaya gadis pemalas pada hari ini sudah cukup kronik dan sudah sampai ke tahap bencana alam!

Dahulu pada zaman orang tua kita jarang benar kita terdengar atau terjumpa dengan spesis gadis pemalas seperti yang terjadi pada hari ini.Ketika ini rata2 kita akan terdengar rungutan dari ibu bapa sigadis di merata2 tempat.Rumah jiran kita ,di majlis kenduri kendara dan majlis perkahwinan,di pasar pagi,di pasar malam,di pasar raya besar seperti Giant,Tesco,AEON dan tidak terlepas juga dilorong2 belakang rumah kejiranan kita.

Rintihan dan rungutan mereka semakin hari semakin terdengar kuat dan luas hampir di semua daerah dan negeri.Semua siaran TV tempatan juga ada memperkatakan tentang ini.Lagi bertambah sadis bila setiap kali ada rancangan drama Tv dan di filem2 pasti akan terselit cerita dan berita tentang sindrom gadis pemalas.Ini membuatkan aku para lelaki yang bakal bergelar suami menjadi fobia untuk mencari dan memiliki isteri kerana takut tersalah pilih dan terpaksa memelihara spesis gadis pemalas ini seumur hidup si lelaki!

Ini kes berat dan parah!

Mereka sigadis pemalas pada hari ini semakin ramai dan maju.Setiap dari mereka sekarang bukan sahaja semakin malas terapi semakin bijak.Sentiasa tahu dan bersedia setiap kali mereka cuba di persalahkan.Provokasi yang dilakukan oleh sesiapa pun dengan mudah mereka mampu tangkas dan balas semula.Situasi ini benar2 membuatkan ramai hati lelaki dan keluarga mereka jadi sedih dan pilu.Malahan ada diantara kaum keluarga mereka terpaksa mememdam perasaan dan bermurung.Tidak tahu kemana dan bagaimana harus di urus semua spesis gadis pemalas ini.

 Zoo Negara mungkin tempat yang sesuai.

Jika ada yang cuba membantu dan memberikan mereka nasihat agar mereka sedar dan berubah dari sikap bermalas2 ini pasti mereka pula yang akan menerima akibatnya.Jika mereka tinggal serumah mereka para gadis pemalas akan memboikot segala macam aktiviti didalam rumah.Semua akan mereka jadikan musuh.Ini termasuk ibu bapa dan adik beradik mereka yang lain.Perkara ini juga pernah menarik perhatian para jemaah menteri di parlimen Malaysia.

Bunyi macam jenaka bangsawan sahaja yer kan.

Realitinya benar atau tidak BAHAWA gadis2 pada hari ini sangat pemalas dan berjiwa lemah.Lansung tiada rasa ghairah untuk berlagak rajin dan cerdas.Semua ada alasan tersendiri.Penat belajarlah dan penat bekerja.Selesai semua perkara bukan dapur yang menjadi pilihan utama tetapi bilik tidur!

Bila ada masa untuk ke dapur mereka memilih ke kedai makanan.Bila ada masa untuk kepasar besar untuk membeli barang makanan dapur mereka terlencong ke butik pakaian.Mereka mampu bertahan berbulan2 duduk melangok dan menilik semua pakaian dan aksesori wanita didalam butik2 tersebut.Mereka sigadis pemalas jadi rajin macam berok kena belacan apabila di butik2 dan di pusat2 membeli belah.

Ini cerita real bukan rekaan semata-mata ok!

Oleh itu bagaimanakah caranya untuk kita basmi dan atasi spesis gadis pemalas ini? Tidak kita ketahui cara yang mana yang paling sesuai dan efektif untuk kita laksanakan.Jika kita berkeras mereka makin bertambah ganas dan buas.Jika kita berlembut mereka semakin manja dan menghada2.Ianya seperti tiada solusi dan tiada penamatnya.Kalau ada pun mungkin kita terpaksa melakukan sembahyang hajat beramai2 dan berdoa agar semua spesis gadis pemalas ini di sembuhkan dari virus penyakit pemalas ini.Cara lain aku sudah tidak nampak lagi sekarang.

Gadis...tolong jangan malas-malas yer nanti hati abang susah tahu...hehe!

chow!


50 comments:

  1. Iyeke? Rasanya banyak gadis lagi kerja kuat cari wang .Rata rata rasanya lagi hebat berkerjaya dari duduk saja saja. Huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. malas bukan kerana kerja...kerana malas yang tertentu2 harap maklum yer..

      Delete
  2. hmm..malas.subjektif.


    tp nk setuju jugak kt entry ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau faham tentu setuju.

      Delete
    2. aku faham sebab aku pun tak suka perempuan yang pemalas

      Delete
  3. Salam...

    Sangat22222 setuju..nak cantik tpi PEMALAS..sya dah banyak kali jumpa org yg mcm nie..

    ReplyDelete
  4. AHAK .. YG DEQ TNGOK . LAKI YG MALAS . GOYANG KAKI JE DUK UMAH . BINI LAK YG KEJE . KIHKIH

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu lelaki bukan pemalas. tapi pemikiran dia masih di takuk lama, which is aku ketua rumah, isteri kena layan aku dari semua segi. well, you are living in a wrong world bro.

      lelaki macam tu? kesian si isteri. sabar ye si isteri kalau suami anda macam tu.

      Delete
    2. nanti nak tulis ttg ini juga la...

      Delete
  5. isu berat ni.. hehehehehheeee

    ReplyDelete
  6. bukan semua tp mmg ada ;)
    lelaki dan perempuan sama je
    kenyataan mmg pahit

    ReplyDelete
  7. cakap pasal malas, ye aku adalah antara perempuan pemalas. lagi-lagi dalam minggu ini aku rasa malas yang maha tinggi. aku malas nak fikir pasal makan, aku malas fikir pasal minum, aku malas nak jaga jumlah liter air aku minum, aku malas nak pergi ladies kalau dah minum banyak, makanya ubat kepada kemalasan aku adalah puasa.

    ReplyDelete
  8. harap2 gadis pemalas tak ambil hati pulak.. nanti lebih parah pula. hehe
    kadang2 sikap pemalas gadis2 ada bermacam jenis dan tahap. haha

    ReplyDelete
  9. Hahah.. Tak rasa nak defend sebab ni memang hakikat sebenar. Ramai dah yg sy tengok dengan mata sendiri. Nak salahkan ibu bapa pun boleh, sebab kurang tegas dan terlalu manja. Sudah melihat dan merasai perbezaan antara ibu bapa tegas dan tidak. Mungkin ada yang kata gadis itu sendiri yang pilih nak malas padahal dah diajar ibu bapa, itu bermakna parents tak tegas. Ibu bapa ada authority atas anak-anak, so they should be able to do it. Lagipun, kadang-kadang ada juga dengar parents yang mengadu kat yang lain, "anak dara ku tak boleh harap lah. pemalas". Kata itu satu doa kan =) Si gadis pun haruslah bertanggungjawab ke atas diri sendiri. Perangai kena ubah. So basically, both parties are responsible for this tapi parents yang lebih responsible sebab itu anak sendiri. Gituu :) Saya dulu pun asalnya agak pemalas, tapi bila dah meningkat dewasa, kemalasan itu dibuang jauh-jauh. Ahah.

    ReplyDelete
  10. aku pon pemalas masa aku gadis dulu. dah tu, takde komitmen. Skrg aku dah bertambah rajin. sikit je.

    ReplyDelete
  11. haha.. nak pilih perempuan, cuba bawah dia bermalam kat rumah parents. tgk dia ke mana. ruangtamu, atau dapur.. selamat memilih dgn bijak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kadang2 ramai yang bisa jadi perempuan melayu terakhir bila terdesak keaadaannya,...haha.

      Delete
  12. Hahahahaha. aku tak reti nak kabor pasal tu. Cuma, mak aku pesan, kalau dari sekarang malas, bawak ke tua pemalas kerbo balar. Mak aku train, penat macam mana, jangan ajar diri tu malas nak buat kerja. Aku jenis tak boleh tidor kalau kerja tak berkesudahan. Tapi...zaman sekarnag, aku rasa calon bini malas ape der hal, muka market, pandai layan life partner, kira ngam ho lah tu. Masak, kemas ke ape kelaut tak de hal. Ni bukan aku nak kata, aku kenal ngan lelaki semua macam tu. Mungkin, lah kot. Mungkin. Zaman sekarnag jenis semua tak kisah. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. komen ini sesuai utk aku buat satu post...hehe

      Delete
  13. kalo dah kawen nnt, kalo suami jenis tegas, insyaAllah diorang boleh berubah.

    ReplyDelete
  14. erk, I baru malas update blog u dah tulis entry bom bom I..
    hahahaha.. ok terasa sebenarnya..
    kehkehkeh :p

    ReplyDelete
  15. tak semua gadis pemalas..
    masih ramai lagi yg rajin ke dapur, rajin menuntut ilmu, rajin juga mencari wang...

    untuk mengubah..?
    harus ditegur dan nasihat dengan penuh berhemah...
    harus dilentur dari rebung..

    ReplyDelete
    Replies
    1. benar x semua tetapi makin tinggi peratusan kemalasan mereka.

      Delete
  16. As'salam,

    malas ni penyakit yang sinonim pada semua manusia,

    lelaki atau perempuan, sama sahaja.
    tidak terkecuali tua, muda mahupun kanak-kanak.

    yang beza perbuatan dan sikap.

    ada setengah malas solat, mandi, pergi sekolah, kerja,
    makan, buat kerja rumah, memasak, membasuh baju/kereta/pinggan mangkuk, dan sebagainya lah.

    penyakit malas tu semua manusia ada.

    kadang2 boleh jadi riak kecik.
    depan rajin. tapi malas sebenarnya .

    wallahualam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg sifat malas ada pada semua manusia cuma sifat ini semakin keterlaluan di kalangan para gadis pada hari ini.

      Delete
  17. setujulah, saya dah suku abad, kurang sikit malas, hahahaha

    ReplyDelete
  18. realiti nya sama ada mmg pemalas atau perubahan gaya kehidupan... banyak main shortcut sahaja.. dengan kerjay dah kewangan yg kukuh... segalanya main tunjuk2 n arah2 sahaja... mungkin kalau susah... ade sikit rajin kot... hakikatnya... mmg PEMALAS dan nak senang sahaja..

    ReplyDelete
  19. Aku memang pemalas

    lagi ahh nak sental jamban huh!

    ReplyDelete
  20. patutlah aku rasa macam blog ni blog perempuan...hehehe...

    ReplyDelete
  21. Setuju sgt. Mak aku terpaksa bela sorg cucu gila pemalas or pemalas gila. Aku balik seminggu sekali. Aku pun nk gila tgk dia, rupa dia, bilik dia, hidup dia. OMG...serius, mmg dia ank yg dr keluarga divorce. Msk dia dh kawin lain. Tp abah dia, adik dan dia dok dgn mak aku. Alhamdulillah sekolah, duit, mgaji quran semua sempurna. Didikkan agama diberi. Tp akhirnya dia memilih nk jd gadis degil, gila kpop, gila fone, duduk dlm bilik x klua2, tp siao org masak dia klua makan jer. Bilik dia nauzubillah. Puas nasihat, puas ajar. Tp x jd. Dia pnh kata, kami siapa nk ajar dia? Bukan mak dia. Tp mak dia? X nk ajar dia pun. Dia pnh x mandi ok. Smpi km semua ibu saudara tegur suruh pun. dia hanya salin baju dan basahkan rambut jer. ayah dia blk tegur br dia mandi. X tahu lah. Silap kami apa? Rambut dia serabai macam org gila. Tgk dia serius betambah benci. Sentiasa kn tarik nafas kesabaran. Dia kuli-kulikan mak aku. Mak aku dah tua kot. 72 tahun dah. X pnh dia nk tolong. Dia hya tahu makan tido ja. Kalu dia tolong means aku yg suruh. Klu x? X kannnn langsung. Aku doa dia dpt balasan atas setiap sikap buruk dia. By the way, abah dia sgt sayang dia, semua kemahuan dipenuhi. Same with her mom siap beli tab, fon, baju Branded. Dia bkn serba kekurangan. Tp serba serbi ada. So aku x fhm, knp didikkan agama yh diberi x mampu jernihkan hati dia. Utk hormat dan hargai org yg jg dia, masak utk dia, basuh baju dia. Sb tu aku panggil dia permaisuri.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...