Pages - Menu

25 Jun 2013

Sama x Serupa






Perbezaan yang selalu ada, bukan bererti melemahkan kita untuk berjaya maju bersaing dengan orang lain. Dalam hal ini kita cuma menguji terhadap diri sendiri, dimana diri sendiri tidak akan lupa diri serta dapat mengukur tahap keupayaan diri sendiri, apakah diri kita ini sebagai kawan, sebagai saudara,kenalan atau sebagainya.

Sudah pasti keadaan yang berbeza-beza ini yang pada akhirnya dapat saling memberikan makna dan hikmah dari apa yang ada dari setiap masing-masing yang berhubungan.

Mengabaikan siapa diri kita yang sebenar dan mencuba menjadi seperti orang lain, maka itu akan menghancurkan keperibadian asli kita sendiri. Kita menjadi tidak kenal siapa diri kita, apa yang seharusnya menjadi pegangan sehingga mudah di perkotak-katikkan.

Setiap manusia mempunyai bakat, potensi dan kelebihan masing-masing. Tidak ada manusia yang sama di dunia ini, bahkan saudara kembar pun ada perbezaannya. Tuhan menciptakan perbezaan sifat, karakter, bahasa dan bangsa tentu saja ada maksudnya. Perbezaan itu untuk membuat manusia saling belajar, saling mengenal dan menerima perbezaan itu agar dapat saling memberi manfaat.

Dalam dunia yang serba moden ini, kadang kala kita cemburu dengan kelebihan orang lain, lalu ingin meniru atau menjadi seperti orang itu. Biasanya kita menginginkan menjadi seseorang yang kita kagumi. Kita akan mencuba meniru cara berpakaiannya, dandanan rambutnya, cara berjalannya bahkan tingkah lakunya secara keseluruhan.

Dalam dunia pergaulan pun menjadi ukuran, siapa diri kita dan di kalangan mana kita berada. Untuk masuk ke golongan popular di kalangan para selebriti, pejabat atau golongan tertentu, penampilannya harus memenuhi tahap tertentu pula.

Janganlah kita menjadi patung berseragam yang tidak ada bezanya dengan orang lain. Maka dengan itu, pertahankanlah keperibadian kita dengan menjadi diri sendiri. Terimalah apa yang telah dianugerahkan oleh Tuhan kepada kita dengan redha. Perbezaan itu adalah suatu kurnia agar kita dapat mengambil contoh dari perbezaan itu.


chow!


15 comments:

  1. kadang kadang diri sendiri ada kelebihan tetapi tak perasan sebab asyik mengagumi kelebihan org lain.

    ReplyDelete
  2. setuju! lebih baik jadi diri sendiri walau diri yg sebenar itu dikritik oleh manusia lain. sekurangnya kita tak menjadi hipokrit seperti mereka.

    ReplyDelete
  3. Heh..kelebihan and kekurangan itu tanda kita sempurna sebagai manusia.

    ReplyDelete
  4. kita adalah apa yg disekeliling kita..

    eh!

    right ?

    ReplyDelete
  5. betul2.. keperibadian yg asli dr diri sndiri

    ReplyDelete
  6. kdg2 bla rsa dri ni ada klbihan..mlas plak rsa nk tonjol he3..tp mnusia ni mmg akan sntiasa cmburu dgn org lbh hebat pd dia..ksimpulannya jdlh dri sndri..

    ReplyDelete
  7. stiap org persepsi brbza kn..

    ReplyDelete
  8. kita sama...

    ada blog...

    tapi tulisan kita tentu berbeza :)

    ReplyDelete
  9. Just be yourself.
    Tak guna jadi hipokrit kalau hati tak senang.

    ReplyDelete
  10. manusia suke jd hipo... even sy sendiri kenkadang gitu.. pastu nyampah dgn diri sendiri.. akhirnya jd tina sendiri..

    ReplyDelete
  11. Adakala manusia yang terlalu dirinya hampir sempurna itu yang banyak mencemburui manusia lain.

    ReplyDelete
  12. entry Pembimbing rakan sebaya ni hahahaha

    ReplyDelete
  13. tp manusia selalu tak suka jadi diri sendiri...lg seronok jd orang lain . T_T.

    ReplyDelete
  14. tapi ramai yang lebih suka menjadi orang lain.

    ReplyDelete
  15. Akan ada yang mengagumi kekurangan kita.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...