Pages - Menu

5 Jun 2013

Kita Cacat



Manusia memang macam ini dan yang paling best sekali ialah agama kita yang kita anuti sangatlah agung dan di segani oleh penganut2 yang lain cuma kita ini seringkali jauh terbabas dan terabai dengan apa yang kita anuti dan ikuti.Kita mudah lupa...atau biasa yang kita dengar ...melayu mudah lupa.

Lupa satu hal dan tidak bersyukur juga satu hal.

Tulisan ini lebih terarah kepada si penulis.Aku harus akui aku agak tergolong didalam kumpulan yang aku tulis di atas.Malu jugalah bila kita terpaksa akur dan mengata diri sendiri.Kalau yang sedang membaca tulisan ini juga ada terasa hati aku ucapkan tahniah lah juga kerana teruja menerima hakikat yang tiada tolok bandingannya.

Kita seringkali terlupa bahawa kita ini cukup sempurna sifatnya.Kita bukan haiwan atau binatang yang tiada akal dan mendewakan nafsu semata.Kita adakalanya seperti binatang jarang menggunakan akal yang maha hebat itu untuk diguna pakai.Kita nampak normal secara luarannya tapi sebenarnya tersangat cacat dari dalamnya.

Malah kita suka sangat berkeluh kesah dengan apa yang kita miliki.

Kita tidak cacat tetapi selalu terasa kekurangan dan selalu terasa lemah dan kurang semangat.Cuba lihat gambar di atas dia nick-vujicic yang dulu aku agak kagumi.Lama2 aku lansung terlupa dan hilang rasa berkobar2 dan bersemangat seperti dia.Hangat2 tahi ayam kata orang kita.Cacat kaki dan tangan sejak lahir mampu memiliki isteri yang cantik dan jelita dan kini dikurniakan seorang anak lelaki yang chomel.Cuma fikiran nakal aku berfikir...bagaimana ianya terjadi?

 Hebat,hairan dan pelik...

Jangan nak tersengih sangat ok ini cerita serius! Moral of the story apa yer?Entah kau yang baca aku yang tulis kalau tak faham2 juga pergi ambil kapak potong kaki dan tangan tu baru boleh faham kot...hehe!

chow!

10 comments:

  1. manusia selalu kufur nikmat..

    ada kaitan dgn entry x?

    ReplyDelete
  2. cacat di sini....

    ade kelebihan di tempat lain...

    ooops!

    haha!

    ReplyDelete
  3. saya mengajar di sekolah pend khas..
    mengajar mereka yg pekak dan buta

    kalau tuhan hilangkan satu pancaindera
    sebenarnya tuhan tambahkan satu lg pancaindera..
    jikalau tidak
    allh tajamkan pancainderanya yg sedia ada..

    seperti kita
    kita bukan cacat
    cuma kita tidak pernah menerokai kekurangan kita..
    dan kita jarang meneroka kelebihan kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa lagi yang perlu aku katakan...

      Delete
  4. Aku setuju dengan entri ini. :)

    ReplyDelete
  5. allahuakbar, hanya Allah s.w.t yg maha mengetahui setiap kejadian, kita yg sempurna fizikal ni, asyik mngeluh je, kna banyak bersyukur & terima kekurangan diri.... :)



    Jom Feeling² spa*d*rumah

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...