Pages - Menu

21 Jun 2013

Asap Jerebu



Hari ini ramai orang kecoh dan bising2 pasal cuaca kita yang berjerebu .Aku taklah kecoh sangat cuma aku rimas.Jerebu ini bukan selalunya datang dan bukan setiap bulan ada ianya datang bila orang indon yang duduk kat hutan sana mahu buat kerja mudah yang senang dan cepat.Siapalah yang nak tebas atau terangkan semua semak samun dan juga hasil tuaiain pertanian.

Bakarkan mudah...tak payah susah2 sangat.

Aku malas nak layan dan malas nak komen sangat.Cuma aku memang terasa panas hati dengan asap jerebu yang dahulunya merupakan pujaan hati aku.Asap yang selalu aku sedut dan hembus setiap masa dan setiap hari.Sekarang ini aku memang jadi rimas bila berhadapan dengan mereka yang suka sedut asap hembus asap di merata tempat. Ikut suka hati jer nak buat kat mana2.Mereka ini seperti tiada kesedaran lansung!

Dulu aku jugak begitu...hehe!

Sekarang baru aku sedar bagaimana perasaan mereka yang tidak merokok.Begitu juga kepada mereka yang baru hendak memulakan hidup baru yang sihat dan bebas dari asap rokok.Contoh terbaik macam aku lah.Sememangnya aku ini contoh yang terbaik di ketika ini.Kalau bukan aku yang angkat bakul siapa lagi yer tak!

Memang satu penderitaan apabila kita cuba menjauhi dan melupakan perkara yang satu ketika dahulu adalah salah satu rutin kehidupan kita yang kita sangat sukai.Lagi kuat kita cuba pergi jauh lagi dekat godaan mengejar.Kawan2 juga adakalanya boleh membuatkan kita hilang pertimbangan apa bila dengan sengaja mendajal kita.Tahu kita ini sedang berperang dengan perasaan sendiri.Sepatutnya kita ini di sokong tapi sebaliknya pula yang mereka lakukan.

Bak kata arwah P.Ramle....ini semua cooobaan!!

chow!


24 comments:

  1. selamat menguatkan azam untuk jauhi rokok.

    jaga diri, jerebu2 ni.

    dill.

    ReplyDelete
  2. diorang saje nk test tu..
    perit hilang mmber seperasapan ni..
    kot..

    hahaha..

    tak suka orang yg berasap kt tmpt makan..

    ReplyDelete
  3. aku pun berbulu gak kalo ada org hembus asap rokok ke arah aku.

    ReplyDelete
  4. kemon, u can do it. tak merokok baru la macho. lain dari yang lain.

    ReplyDelete
  5. Perubahan yg membawa kebaikan sangat dialu-alukan. haha

    ReplyDelete
  6. Apa khabar bro!!
    lama tak dengar khabar.

    nasib baik aku bukan perokok, and kat tempat aku ni takda jerebu.

    ReplyDelete
  7. ha3..terbaek la bro, prubhan positif 2..xpe2, aggap je cobaan..

    ReplyDelete
  8. Tunggu bulan puasa nnt..aku ckp ni mcm aku faham jer cabaran org yg baru quit smoke ni.haha

    ReplyDelete
  9. Persepsi minda, Terkadang gila.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...